2008 - Två turer

Hem Upp 1987 - oväntade lågtryck 1988 - Stockholm-Göteborg 1992 - kaotiskt packande 2003 - Danmark på liggcykel 2004 - Tyskland 2005 - Sverige - Finland 2006 - Storbritannien 2007 - Kulturcykelsemester 2008 - Två turer 2009 - Norge 2010 - Beredskap 2012 - Kallt väder 2014 - Kort resa

Prolog

I år skulle färden gå till Norge. Kartbok över Norge inhandlades från Kartbutiken och turen planerades med hjälp av den och svenska kartor. Nytt för i år var Garmin Edge 705 en kombinerad cykeldator och GPS. Då den inte följde med karta fick en sådan inköpas. Däremot passade inte det nuvarande fästet för cykeldatorn så ett nytt fäste fick göras. Trots egna idéer var inga lätta att genomföra. En på jobbet tipsade om en person som gjorde delar till motorcyklar så han borde kunna göra ett fäste för Edge 705. Jag skickade en skiss via mail  men den begrep han sig inte på så han kom förbi för att titta på cykeln. Detta var några veckor innan jag skull fara iväg. Jag började undra var fästet var och fick beskedet att den var på gång men de slutade man att han kom med fästet kvällen innan jag skulle fara iväg. Fästet var gjort under dagen och färgen hade inte riktigt torkat när det skulle fästas på cykeln.

Tur 1

2008-06-23

For hemifrån just innan tolv. Bra väder den första milen sedan började det regna och temperaturen sjönk från 16 grader till 12 grader. Ihållande regn på väg mot Norsjö. Åt en pizza i Norsjö och fick förklara vad man hade för cykel för de i pizzerian. Fortsatte sedan de 4 kilometerna till Norsjövallen där campingen låg. Kom dit vid 19-tiden. Kvinnan som skötte campingen kom från Polen och tycket jag kunde ligga i samlingssalen istället för i tältet i detta busväder. Jag sa att ligga i tältet var inga problem då jag hade bra grejer som en varm sovsäck. Väderleksutsikterna nästa såg inte bra ut enligt TV meteorologen. Kraftig vind och 3-4 grader.

89 km

2008-06-24

Ett numera omtalat oväder gjorde att jag fick avbryta färden. Uppehåll på morgonen men nära jag for vid 11-tiden hade det börjat regna. Svängde av mot Glommersträsk. 12 grader och ihållande regn men ingen vind. Halvvägs Glommersträsk till började de blåsa allt mer men temperaturen höll sig kring 12 grader. Åt i Glommersträsk. När jag kom ut från serveringen var det 7 grader och kraftig vind vilket skulle var motvind om jag fortsatte. Då jag inte hade kläder för lägre temperatur än 10 grader avbröt jag färden. Jag blåste hem för maken till lättrampat har jag aldrig varit med om över 30 km/tim mest helt tiden och inga uppförsbackar märktes av då blåsten trycke på. Kom hem igen vid 17-tiden.

132 km

Tur 2

Väntade in bättre väder vilket kom på fredag. Nu hanns ingen Norge tur med utan de blev en tur i den närmaste omgivningarna vilket ändå ger en lång tur i norra Sverige.

2008-06-27

Cykel GPS:en höll på att jag skulle svänga tillbaka i 4 mil trots jag var på rätt väg så då avbröt jag den skulle följa rutten och då slutade den att gnälla.  For till Vindeln denna dag som jag i bakhuvudet hade för mig skulle ligga 8,5 mil från Skellefteå. Detta visade sig vara fel. Vid 8,5 mil var det fortfarande 3 mil kvar. Kom till Vindeln just innan 8 på kvällen. Mulet på morgonen sedan sol resten av dagen. Köket på denna camping var utmärkt ett av de bästa jag har träffat på. Fixade kvällsmål och lade mig.

Campingen Vindeln

Mellan 01:00 -01:30 kom några och störde ordningen på campingen och en person förolämpande göken genom att låta som en sådan vid mitt tält. Hade ont i ett knä.

110 km

2008-06-28

På morgonen så kom en av de unga värdinnornan för campingen  till mig och var inte glad för några personer hade vält flera blomlådor. Jag berättade då om att jag hade blivit störd på natten. Vi var båda sura över att folk inte kan uppföra sig väl när de är onyktra.

För iväg ca 11:00 från campingen och 11:30 från Vindeln efter att ha handlat på Coop Konsum. For väg 363, sedan en mindre väg längs Vindelälven. och E12 i slutet.

Väg vid Vindelälven

E12 skulle enligt de på jobbet som ofta är i dessa trakter var mycket trafikerad men trafiken var lugn denna dag. Kom till campingen i Lycksele 16:30.

Lycksele camping

Duschade, tvättade och åt en god lax med salladsbuffé Restaurang Skogskåtan som finns på Lycksele camping. Majoriteten på campingen var norrmän och många grillade. Knäet bättre. Lugn natt.

75 km

2008-06-29

Frukost på campingen fik. Knäet bra. Lämnade Lycksele ca 11:00. Relativt lättcyklat. Mest moln denna dag. Mycket lätt duggregn. Passerade flera älvar.

Umeå älv

Fikade på en camping längs vägen. Kom till Storumans camping ca 19:00. Fixade en sladd till elstolpen för att ladda GPS:en. Träffade ett par schweiziska långfärdcyklister som cyklat från Schweiz via Litauen och Polen så det var inte rakades vägen de valt.

Långfärdscyklister från Schweiz

Vi hamnade i en diskussion om vilken väg som var bäst till Nordkap. Utan tvekan den genom Finland svarade jag men schweizare som de var så svarade att Finland var så platt och tråkigt så de skulle åka genom Norge. Sedan var de ytterligare ett par schweizare som var med vid matbordet på kvällen så man fick en träning i den schweiziska dialekten av tyska.

106 km

2008-09-30

Handlade mat och for från Storuman ca 12:00. Följde E45 mot Sorsele. Ett 11 km långt vägbygge saktade ned farten ordentligt då man fick skjuta cykeln flera sträckor. Åt en våffla på ett café som låg vid vägbygget. Soligt väder hela dagen. Kom till Sorsele ca 18:00. Åt middag tillsamman med ett schweiziskt par. Killen i paret undrade vad jag åt för de luktade så gott. Det var min standard rätt, pasta men ölkorv och varma koppen som sås, denna gång men en ölkorv som innehöll vitlök. Schweizarna åkte Inlandsbanan och de var helt lyriska över all skog. Talade även med en tysk långfärdscyklist som cyklat från Helsingfors. Tystlåten person som visar att sådana finns i hela världen. Tvättade nästan alla kläder.

Schweizare som åkte Inlandsbanan

73 km

2008-07-01

Handlade på Coop Nära som låg nära campingen. For vid 11-tiden från Sorsele. Skurar under dagen. Två gånger stannade jag för att äta och båda gångerna började det regna. Åt en våffla med hjortronsylt för 22 kronor på Slagnäs turistinformation.

Öppen spis i en gårdarna som Slagnäs turistinformation använder. Torkar mina kläder.

De varnade för ett stort vägarbete på 10 mil men jag skulle åt andra hållet. Ca 25 km från Arvidsjaur började en konstant regn. Tre kraftiga stigningar och ett vägarbete med asfaltering innan jag kom till den blöta campingen ca 16:45. Slog upp mitt tält på en torr plats. En ungdomsgrupp från Kumla som åkte Inlandsbana hade slagit upp sina tält innan regnet och varit i Arvidsjaur och efter regnet var de översvämning i två av de tre tälten så de fick bre ut allt i den stora kåta som var matsal och allrum.

Vatten på Arvidsjaurs camping

Även jag torkade mina kläder där. Jag frågade några av ungdomarna om Inlandsbanan hade varit en upplevelse men det hade den inte varit ännu.

85 km

2008-07-02

Steg upp 7. I matsalen satt en av Kumla ungdomarna och sov. Regn på morgonen och några skurar när jag for ca 11:00. Extremt lättcyklat på väg 95 och de första milen på väg 373. Sedan lite mer kuperat. Bromsar jagade mig flera gånger under dagen. Kom till campingen nära Långträsk ca 17:00.

Dåligt med gräs

Ser inte ut som en camping. Obefintlig gräsmatta. Ingen campingkänsla. Tvättade, lagade mat och laddade mobil och GPS.

65 km

2008-07-03

Fikade i campingens servering innan jag for iväg ca 10:45. Ganska kuperat med en rejält lång uppförbacke men pulsen var aldrig över 120 slag/minut så backen var mer lång än brant. Kom till min kusin Sören i Bergviken som höll på att bygga garaget till deras nybyggda hus vid 14 tiden.

Kusin Sören

Jag hade lovat att bjuda min kusin och hans sambo på mat så vi for runt nästan hela Piteå för inköp och leta bra matställen bl.a. inköptes ett elektrisk racket för att ta död på insekter, innan vi for till Piteå Stadshotell och åt en middag där jag och min kusins sambon åt färsk pasta med fläsk och min kusin en rätt som hette Toast 1906. Efter de blev mätta och jag någorlunda mätt åkte vi tillbaka till deras hus och hade ihjäl en del insekter med racket. Varm och lugn kväll.

Utsikt från altanen

52 km

2008-07-04

Åkte från min kusin ca 8:30. Följde Sverigeleden. Kuperat vilket de blir när man åker mellan älvarna. Längs älvarna är de mer slätt. Åt på serveringen till Fällfors camping. Fortsatte sedan till Sandfors där jag svängde av från Sverigeleden mot Kåge. Åkte Gamla Kågevägen och kom hem vid 16-tiden.

108 km

Väder

Ingen redigering av värden denna gång. Höga toppar i temperaturen visar att de var soligt just då. Hög långvarig luftfuktighet vid regn.

Epilog

Trots att det blev först en misslyckad tur och sedan en kort tur blev det hela ändå en upplevelse främst för jag mötte folk jag inte hade väntat mig att möta. Norrland är mycket glest befolkat vilket gör att det är lätt att hitta vägar med lite trafik och svårt att hitta service som affärer och matställen så om ni funderar på en tur i norra Sverige så köp mat när ni hittar en affär och chansa inte för det kan vara 5-10 mil till nästa affär.