2007 - Kulturcykelsemester

Hem Upp 1987 - oväntade lågtryck 1988 - Stockholm-Göteborg 1992 - kaotiskt packande 2003 - Danmark på liggcykel 2004 - Tyskland 2005 - Sverige - Finland 2006 - Storbritannien 2007 - Kulturcykelsemester 2008 - Två turer 2009 - Norge 2010 - Beredskap 2012 - Kallt väder 2014 - Kort resa

 

Prolog

I år skulle jag testa hur det skulle gå att ordna en mer kulturell cykelsemester. Idén fick jag när jag var i Edinburgh i fjol. Jag gick igenom de webbsidor de olika städerna har om olika kulturella sevärdheter och aktiviteter under sommaren och tog med alla som jag tyckte var lämpliga. Nu blev det inte en uppsjö av dem för dels ska de gå att lätt cykla till så de måste nås via mindre vägar och dels ska de ska inte ligga för utspridda eller för långt ifrån där man campar. Jag köpte "Cykel & Turistkarta Storstockholm" och "Sverige vägatlas" upplaga 2007 på bokrean. Från "Cykel & Turistkarta Storstockholm" scannade jag in de kartblad jag behövde och skrev ut dem. Från "Sverige vägatlas" skar jag ut de kartblad jag behövde. Den GPS som nämns är ny för i år och är en Gamin eTrex Vista Cx.

Att frakta cykel på Norrlandståget

I år åkte jag tåg från Bastuträsk till Stockholm med Norrlandståget som Veolia Transport (f.d. Connex). Cykel räknar de som skrymmande bagage så den måste transporteras med fraktbolag. Veolia Transport hänvisar till  Godstransport i Luleå för cykeltransporter. De berättade att i Bastuträsk fanns det ingen av och pålastare så det måsta hanteras av ett fraktbolag. Tåget gick från Bastuträsk 19:44 alltså på kvällen. Vid samtal med Skellefteå Lastbilstransport så blev det dyrare att transporter cykeln då de blev på obekväm arbetstid och de spelade ingen roll för kostnaden om jag cyklade de 5 milen från Skellefteå till Bastuträsk eller att de kom hem till mig och hämtade cykeln för i båda fallen måste de räkna med att köra till Bastuträsk på obekväm arbetstid. Att frakta cykeln till Stockholm kostade 1025 kronor. Att frakta mig själv i sovkupé kostade 899 kronor. Att frakta cykeln andra vägen alltså Stockholm Bastuträsk kostade ännu mer Det enda tåg från Stockholm till Bastuträsk som gör att tåget kommer fram vid realistiska tider är det som går 22:12 och det tåget är i Bastuträsk 10:18 . Det går ett tåg 16:58 men det är i Bastuträsk 04:42. Transporten i Stockholm hanteras av JAB Expressgods som finns i samma byggnad som Centralstationen men som är omöjliga att hitta utan beskrivning. Man går till spår 10 och följer den söderut till man kommer under till bron och då finns en gård till vänster och de finns bakom en dörr nära spår 10. JAB Expressgods ville ha 1163 kronor för att frakta cykel till Skellefteå. Det är alltså dyrare att frakta cykeln än sig själv. Att frakta cykeln kostade totalt 2188 kronor. Sovkupén kostade totalt 1884 kronor.

Polar CS200

I år hade jag ny cykeldator en Polar CS200cad som mäter hastighet, kadens och puls. Den loggar en hel del data och tar man med allt får man detta (från 2007-06-28):

Datum och starttid: 28.06.07 10:22

Totaltid: 05:35:53

Medelpuls: 137

Maxpuls: 165

Pulsgränser max 145 min 111

    Inom zonen: 04:15:28

    Över: 01:13:16

    Under: 00:07:09

Kilokalorier: 3742

Distans: 85,4 km

Medelfart: 15,3 km/tim Max: 43,3 km/tim

Medelkadens: 89 Max: 131

Cykeltid: 05:34:45

 

Jag har till varje dag bara tagit med distans och medelfart.

 

2007-06-26

Ca 14:30 kom fraktbolaget och hämtade cykeln. Jag instruerade mannen som kom hur han skulle frakta cykeln stående. Packade min grejer och halv sju på kvällen kom min far och skjutsade mig och bagaget till Bastuträsk.

Min packning på Bastuträsk station

Tåget var en kvart försenat. Chansade vart vagn 41 skulle finnas då cykelväskorna och tältet var besvärliga att bära. Det blev helt fel så jag fick gå extra långt. Fraktkillen hade hjälp av ännu en person för att lasta cykeln på tåget. Var ensam i sovkupén på hela resan. Lade mig vid 23 tiden.

 

2007-06-27

Sov dåligt på tåget då de skakade mycket. Tåget kom i tid och cykeln lastades av att folk på plats. Framskärmen fick sig en törn men det gick lätt att rätta till det. Däremot rymdes inte cykeln i hissen så jag fick ta den via trapporna vilket är mycket besvärligt med alla packning så några förbipasserade personer hjälpte mig. Kom ut på Vasagatan och hittade snabbt vägen ut ur Stockholm. Jag hade programmerat in Sverigeleden i GPS:en så långt de gick och sedan gissat var den ungefär gick vilket jag lyckades ganska väl med så dagen tur blev en blandning mellan Sverigeleden och den planerade turen. Regn under hela dagen. En enda lätt felnavigering under dagen trots att enbart GPS:en användes. Det tog bara några minuter att hitta rätt väg igen. Åkte färja på ett ställen och blev ganska nedkyld när jag väntade på den. Kom så småningom till "världen ände" alltså Trosa.

Tältet på Trosa camping

Flera tyska långfärdscyklister fanns på campingen. Ett tyskt par och två tyska grabbar. Regnet upphörde på kvällen.

Distans: 89,7 km

Medelfart: 14,6 km/tim

 

2007-06-28

Sov dåligt då inte det uppblåsbara liggunderlaget höll luften. Misstänkte att det läckte i ventilerna. Moln men inget regn på morgonen. Torkade alla blöta kläder i torktumlaren även de som enligt tvättlappen inte fick torktumlas. Det gick utan problem. For iväg 10:22.  Sol under dagen och jag undrade om årets tidigare körning i sol hade gett ett tillräckligt solskydd. Så vart inte fallet så jag solbrände mig. Stannade till vid Nynäs slott som är från 1600-talet.

Nynäs slott

I Nyköping handlade jag mat, tog ut pengar och åt en pizza där de två tyska grabbarna från campingen redan satt och åt. Upptäckte att jag inte skulle hinna till Krokek som planerat utan fick stan till vid campingen i Skeppsvik. Anmärkningsvärt ovan personal skötte campingen. Att de var ovana erkände de även själva. Nycklar till alla lokaler i servicebyggnaderna. Det tyska paret från förra campingen var även på denna camping. Vid 19-tiden kom ett större gäng av polska långfärdscyklister.

Mitt tält i förgrunden och bakom det till höger de tyska parets tält och till höger polackernas tält

Tvättade kläder. Inga torkmöjligheter fanns.

Distans: 85,4 km

Medelfart: 15,3 km/tim

 

2007-06-29

Det var en av ventilerna i luftmadrassen som läckte luft. De behövdes skruvas igen med ganska stor kraft för att hålla tätt. Sol under dagen och mycket solkräm för att jag solbrände mig igår. Extrem motvind under dagen gjorde att färden gick långsamt. Lite knepigt att ta sig till Söderköping om man kommer från norr. Man måste köra på E22:an ett kort tag vilket inte är så cykelvänligt. Åt fyra små rätter på en kinesrestaurang i Söderköping. Mycket gott. Försökte sedan cykla längs Göta kanal men vinden tog musten ur mig så jag sökte mig till campingen i Söderköping och till allas nöje var de även det tyska paret där. Då campingen låg endast 500 meter från centrum så gick jag till en restaurang för att äta fisk. Åt stekt gös och en efterrätt med konstigt namn för 292 kronor. Mycket gott alltihop. Söderköping passar utmärkt att besöka som cyklist förutom att ta sig dit via E22:an.

Distans: 48,3 km

Medelfart: 13,3 km/tim

 

2007-06-30

Åt frukost för 55 kronor som campingen stod för i ett av deras hus. For iväg för att cykla vid Göta kanal i ett makligt och hann ca 1 km då regnet började. Tittade på när båtar med mest pensionärer slussades i Göta kanal. Cyklade vidare längs Göta kanal och efter ca 1 mil tog den vägen slut. Motvinden hade gått från påtaglig igår till märkbar idag. Navigerade med hjälp av GPS:en vilket gick utan problem. Kuperad terräng. Vid ca 14-tiden tog regnet slut och solen visade sig igen. Cyklade vägen norr om Roxen och kom vid 14:30 tiden till campingen i Roxenbaden.

Campingen vid sjön Roxen

Duschade och tvättade kläder samt laddade mobilen vars batteri som det skulle visa sig var på upphällningen och laddades ur snabbt. Åt middag på campingens servering. Kyckling med potatis och senap. Rätten kom häpnadsväckande snabbt efter ca 10  minuter. En polsk långfärdscyklist kom vid 19-tiden. Tappade mobilen men den hittades av en campinggäst och ägaren av campingen kom till mitt tält med den. Efter det slutade jag att ha den i bältet utan använde en ficka på byxbenet med dragkedja att förvara mobilen i.

Distans: 53,1 km

Medelfart: 14,4 km/tim

 

2007-07-01

Kokade pasta och hade ned Varma koppen ost och broccoli tillsammans med skivad ölkorv. Smakade riktigt hyggligt. Dagens cykligt började med kuperad terräng innan jag svängde av till mot Motala. På en pizzeria längs vägen som inte namnges här åt jag oxfilé med gorgonzolasås som inte smakade särskilt bra. Ungefär som normal brittisk mat. Hade tänkt att bo på kloster i Vadstena men upptäckte då jag kom till Vadstena vid 16-tiden att man skulle ha bokat rum innan 15:00 via ett telefonnummer som inte står på deras webbsida men i en broschyr som finns i kyrkan vid klostrets gästgård. For därför till campingen norr om Vadstena som utmärker sig att vara utsträckt på nästan en 1 km. Att det regnat mycket började nu märkas då marken var blöt trots det varit sol hela dagen. Slog upp tältet några meter från Vätterns strand.

Distans: 68,8 km

Medelfart: 15,2 km/tim

 

2007-07-02

Åkte in i Vadstena för att ta några klargörande kort.

Detta är Klosterhotellet som är ett helt vanligt hotell

Detta är klostrets gästhem som vem som helst kan bo på

Fortsatte mot Ödeshög på väg 50 vilken var helt värdelös som cykelväg med mycket smal väggren. Följde istället leden "Runt Vättern" som ökande avståndet till Ödeshög med över en mil. Några rejäla upp och nedförbackar innan jag kom till Ödeshög. Fortsatte mot Gränna. Kom dit vid 16-tiden och for direkt till hamnen för att ta båten till Visingsö. Kom till camping som ligger i norra delen av Visingsö vid 17-tiden. Åt middag i det lilla köket och tvättade men inga torkmöjligheter fanns. På Visingsö hemsida fanns det en restaurang med en 5 rätters middag som jag hade tänkt äta men den restaurangen hörde till ett konferenscenter som var sommarstängt. Såg ett mycket ovanligt tält som en senare campinggäst slagit upp så jag undrade var det kom ifrån. En kraftig blåst började på kvällen.

Distans: 79,5 km

Medelfart: 15,4 km/tim

 

2007-07-03

Det var Fredrik som ägde det ovanliga tältet. Han hade köpt det på överkott och skulle enligt uppgift vara ett svenskt officerstält från första världskriget och därefter impregnerat det så de skulle bli vattentätt.

Det svenska officerstältet från första världskriget

Fredrik var även han cyklist och hade med sin racercykel som han skulle cykla runt med på Visingsö.

Fredrik med sin cykel

Vi kollade på våra cyklar innan jag packade allt och for iväg. Det var inget regn när jag rev tältet men en kraftig vind. Efter ca en kilometer började det regna som sedan varade ända till 19-tiden. Åt en laxrätt på Villa Björkhagen innan jag tog båten från Visingsö till Gränna. Biljetten som man köper till Visingsö är en tur och retur biljett så de behövs ingen biljett för återfärden. Regnet gjorde att cyklingen blev jobbig då jag också hade motvind vilket ökade på kyleffekten så när jag kom till Jönköping så fortsatte jag inte utan for direkt till campingen Villa Björkhagen som hittades med hjälp av GPS:en. Här sluttade tältdelen i sektioner och jag blev uppmanad att sätta inte sätta upp tältet på den lägsta sektion för där var det för blött.

Efter regnet i Jönköping

Torkade de blöta kläderna i torktumlaren. Åt middag i campingens restaurang.

Distans: 47,3 km

Medelhastighet: 14,4 km/tim

 

2007-07-04

Åt frukost på i campingens restaurang. Lätt regn på morgonen. Körde iväg utan regnkläder men efter 4 kilometer så började det regna. Satte på mig regnkläderna men sedan kom det inte mer regn under dagen. Testade att cykla på väg 47 men insåg att den var dålig som cykelväg.  Mycket trafik och obefintlig väggren. Fick därför köra granska krogigt för att ta mig till Falköping. Det blev varmare och varmare under dagen så jag kunde ta av mig regnkläderna och bara ha T-tröjan och cykelbyxorna. Vid 16-tiden blev det kallare igen så jag tog på vindjackan och vindbyxorna vilket gjorde att de började regna efter ett tag men nu struntade jag i att byta till regnkläder. Använde även här GPS:en för att hitta Mössebergs camping. Även på denna camping sluttade tältsektionen och jag blev uppmanad att inte sätta upp tältet på den lägsta delen för där var för blött. Tvättade kläder och medan tvättmaskinen höll på i nästan två timmer gick jag till en pizzeria för att äta en salami pizza. Vad det var för korv de hade haft på den är en gåta. Den var helt oätligt och hade inte pizzan och drickan varit så billig (50 kr) hade jag klagat. Tvättmaskinen var inte klar när jag kom tillbaka. Torkade alla blöta kläder tvättade och otvättade i torkskåpet.

Distans: 85,8 km

Medelhastighet 15,1 km/tim

 

2007-07-05

Det regnade när jag rev tältet. Åkte en mil på en cykelbana vid väg 184. Försökte sedan åka på väg 184 när cykelbana tog slut men den hade för mycket trafik och var för smal. Stannade och tittade på Hornborgarsjön och Dagsnäs slott som ligger vid Hornborgarsjön.

Hornborgarsjön

Dagsnäs slott

I Skara tog jag ut pengar och åt en salamipizza och denna gång var salamin normal. Efter Skara blev väg 184 bredare så den gick att cykla på. For igenom Lidköping med hjälp av GPS:en. Till min stora förvåning var vägen från Lidköping till Läckö slott starkt trafikerad, i klass med E4:an i Skellefteå(!). Kom till den nyöppnade campingen vid Läckö slott ungefär 17:30. Receptionen var ca 200 meter från campingen så det tog ett tag att fatta var den var. Campingen är en skogscamping så jag fick prova flera tältplatser innan jag hittade en bra plats. Jag skulle stanna två nätter på denna camping så nu kunde jag ta de lugnare med allting. Fick ägna över en timme med att få tältet torrt. Massor av flugor.

Distans: 85,3 km

Medelhastighet: 15,7 km/tim

 

2007-07-06

Steg upp 07:00, åt frukost, diskade samt rakade mig. Sol på morgonen och under hela ljusa delen av denna dag så allt hann torka upp. Ringde Godtrafiken i Luleå för att kolla upp läget för hemfärden och fick numret till JAB expressgods i Stockholm. Ringde dem och fick veta att transporter till Skellefteå bara kan ske måndag till fredag då ingen avlastning finns lördag och söndag. Jag fick också veta att de kunde lasta cykeln på både tågen som gick 16:58 och 22:12. Då jag planerat att åkta till Birka så kunde jag snabbt räkna med nuvarande planering så skulle jag komma till Stockholm på torsdagskväll och då skulle jag måsta stanna i Stockholm till söndagskväll. Det blir att försöka cykla in en dag och hoppas att vädret tillät det. Gick till Läckö slott just innan tolv.

Läckö slott

Följde med på den stora guidningen för det är bara med den man får se vissa rum. Förbud att fotografera och filma gällde inne i hela slottet då flera av föremålen var lånade av Nationalmuseet och de hade bildrättigheterna på de föremålen. Dessutom bleker blixtar de originalmålningar som finns i slottet. Gick sedan runt i slottet på egen hand och gick sedan ut och filmande. Gick 13:30 till Stallet som är en matservering och åt dagens som var grillad lax. Kom tillbaka till slottet 14:00 då en ny guidning startade. Köpte en skiva med tidstypiskt musik i presentshopen. Lämnade Läckö slott vi 15-tiden. Försökte tömma tältet på flugor vilket misslyckades. Gick vid 19-tiden till restaurangen Fataburen som ligger inne i slottet och åt en trerätters middag, löjrom som förrätt, oxfilé som huvudrätt och cheesecake med citronsorbé och en kopp te som kosta 390 kronor + 10 kronor i dricks. Allt var mycket gott.

Restaurang Fataburen

Jag var enda tältet på campingen tills en norsk familj kom och satt upp en tältkåta som de hade svårt att förankra så det fick inte börja blåsa. 23:30 kom en regnskur.

 

2007-07-07

For från Läckö camping ca 09:30 och cyklade tillbaka på den trafikerade vägen till Lidköping. I Lidköping åt jag en grill korv med mos och sedan handlade jag mat. Orienterade mig mot Mariestad med hjälp av GPS:en vilket gick bra. Ganska platt landskap med en rejäl stigning. Någon mil innan Mariestad kom ett större regn så jag fick byta till regnkläder. Närmare Mariestad började det regna igen. Kom till campingen ca 17:00. Fick tvättid. Torkade tältet med papper från köket. Vid 18-tiden kom en utländsk långfärdscyklist. Att han inte var svensk antog jag när han hade ett renhorn med sig på cykeln. Personen kom från Tyskland och hade flugit till Nordkapp och sedan cyklat därifrån. Denna dag hade han cyklat 17 mil. Han hade specialbeställt sin långfärdscykel men hade ändå inte kläm på om ramen var i aluminium eller stål. Efter 20 såg jag inte till honom så jag antog att han hade lagt sig. Under slutet av tvättandet kom mera regn.

Rubriker om allt regnade och dess konsekvenser

Distans: 84,3 km

Medelhastighet: 15,8 km/tim

 

2007-07-08

Vid 4 tiden på morgen behövde jag gå på toaletten och då höll tysken på att packa. Han höll alltså på att cykla i ca 14 timmar vilket förklarade hur han hann 17 mil med sin långfärdscykel. Regn på morgonen som bara tilltog när jag åt frukost i matsalen. Vatten i båda absiderna så jag fick jag snabbt packa alla cykelväskorna. Jag fick flytta tältet när jag skulle packa ihop det för att inte stå i vatten när jag gjorde det. Regn resten av dagen. Cyklade väg 202 som var lätt trafikerade. Åt en pizza i Töreboda. Vid planeringen av denna cykelsemester hade jag inte hittat en bra väg tillbaka till Stockholm så om jag hittade Sverigeleden skulle jag följa den. När jag svängde norrut från väg 202 vid Undenäs hittade jag Sverigeleden. Nu gällde det att lista ut om den gick till Stockholm. Efter ytterligare några kilometer kom bekräftelsen för de stod "Stockholm" på Sverigeledens skylt. Så nu följde jag den trots jag saknade karta över över var Sverigeleden gick. I Askersund träffade jag en svensk långfärdscyklist som skulle fortsätta till Kumla. Själv for jag till Askersunds camping och kom dit vid 17-tiden tillsamman med två andra långfärdscyklister som visade sig vara bröder. De krävde i regnet antigen en solig tältplats eller en stuga så det blev en stuga. Själv tältade jag. Torkade tältet med papper från köket.

Tältet rivet i regn och sedan uppslaget i regn. Däremot fotograferat vid ett uppehåll.

Jag upptäckte då jag skulle ta ut sovsäck, kudde och lättviktsluftmadrassen att den vattentäta säcken inte var det längre. Den hade fått ett hål i botten. När den hade torkat lagade jag den med en bit isoleringsband.

Säcken åter vattentät efter lagning

Vi fick torka våra kläder i torkskåpet så jag och bröderna hade in det som var blött i torkskåpet. Efter att ha ätit i matsalen och diskat samt laddat batterier till GPS:en gick jag för att hämta mina kläder i torkskåpet och då fattades det kläder, en kalsong och cykelbyxorna. Jag gick då till bröderna stuga och mycket riktigt i sina lätta onykterhet, för de satt och drack öl, hade de tagit även mina kläder trots att de inte var torra. Klockan var nu ca 21:30 och receptionen stängde så jag fick nyckeln till tvättstugan och ansvara för den till nästa dag.

Distans: 91,4 km

Medelhastighet: 15,6 km/tim

 

2007-07-09

Handlade på ICA i Askersund och när jag kom ut väntade en mamman med en barn i ca 4-5 år åldern och sa att han ville se mig cykla på cykeln. Hann bara trampa några meter till när en "Sverigeleden" skylt dök upp. Följde Sverigeleden under hela dagen. Tyvärr var två av matställena som Sverigeleden gick förbi stängda av olika anledningar så jag fick äta den mat jag hade med mig vilket blev väl tunt även om jag handlade mer under vägen. Utan karta på Sverigeleden så visste jag inte vad nästa större ort skulle vara som den gick igenom. Mest uppehåll under dagen med bar lite duggregn. På ett ställe satt folk ute och fikade i duggregnet vilket visar hur mycket det regnat på sista tiden. Tre mil från Katrineholm insåg jag att den var den större orten och leden gick bara några hundra meter från campingen i Katrineholm som jag kom till vid 19:30 tiden. Satte upp tältet, duschade, tvättade och lade kläderna i torktumlaren. Då var klockan 22:20 så då gick jag och lade mig.

Distans: 126,2 km

Medelfart: 16,2 km/tim

 

2007-07-10

For från campingen och följde Sverigeleden. Den gick inte in i Katrineholm så jag avvek från den för att handla och äta. Kom till en ICA varuhus som öppnats för första gången för två timmar sedan så det var invigningsfest. Ballonger till barnen, äpplen till de som ville ha ett och det serverades kaffe. Höll sedan inte på hitta någonstans att äta. Till slut hittade jag McDonalds och åt en kycklingbaguette med en sallad. Fortsatte sedan på Sverigeleden under dagen som mest var solig. Kuperad terräng utan några lägre sträckor som var platta. De vara när de kom bara några hundra meter. Man var antingen i en ganska brant uppförbacke eller nedförsbacke. Påminde lite om Skottland med den skillnaden att det gick att cykla upp för de flesta backar. Jag fick skjuta cykeln i tre branta men korta uppförsbackar. Upptäckte att Trosa, som jag redan besökt under denna tur, var den större orten denna gång. Struntade i att följa Sverigeleden vid Nynäs slott utan tog väg 219 till Trosa. Kom till campingen vi 20-tiden. Han i receptionen trodde jag var utlänning för det var bara de som brukar komma med liggcyklar. Betydligt fler tält denna gång med framförallt ett större gäng danskar som skulle paddla kanot.

Många tält i Trosa

Fick ladda min mobil i receptionen utan kostnad.

Distans: 127,2 km

Medelfart: 15,9 km/tim

 

2007-07-11

Ringde och bokade tågbiljetten hem. Fick veta att den måste hämtas ut idag så jag frågade om det gick att göra det i Trosa. Albins hette stället där där biljetten kunde hämtas. Ramlade när jag skulle cykla på en cykelbro över kanalen då det var en brant stigning i början och växeln var alldeles för hög. Ringklockan gick sönder vid fallet. Hittade Albins efter att ha frågat då deras adress inte gick att programmera in i GPS:en. For sedan från Trosa och följde Sverigeleden. Stannade till vid ett café och åt en god bagett och en ännu godare citroncheesecake. Följde Sverigeleden ända till Bredäng där jag svängde av till Bredängs camping. På campingen finns en Thai restaurang där jag åt en trerätters middag. Det mesta anmärkningsvärda under de dagar jag följt Sverigeleden. Jag tappade aldrig bort leden även om skyltar var vridna eller saknades vid något vägarbete. En stor erfarenhet att följa leder visade sig nu ge resultat. Provade att sätta ihop ringklocka vilket gick bra och sedan fungerade den! Detta är den mest stryktåliga ringklocka jag ägt då den har fått en tidigare smäll och fortsatt och fungera och nu gått i bitar men fungerade när man satt ihop den. Alla tidigare ringklockar har gett upp vid första smällen då de blivit skeva.

Distans: 78,6 km

Medelfart: 14,9 km/tim

 

2007-07-12

Steg upp tidigt vid 5-tiden för nu skulle cykeln och all packning lämnas in på Centralstationen så jag skulle hinna med båten till Birka som gick 09:30. Åt en lätt frukost av det som fanns kvar av maten utom ett paket citronkex. Cyklade i ett ganska makligt tempo milen till Centralstationen i de vanliga kläderna jag har när jag inte har cykelkläderna på för att inte bli svettig. Kom till den ca 08:00. Ledde cykeln till bagageskåpen och packade in allt utom cykelglasögonen och kepsen. All packning rymdes i skåpen för 40 kronor. Fick ringa JAB expressgods två gånger för att hitta dem. De strulade för dem att registrera adresser i hela Norrland. Vad än de tog för adress kunde de inte fortsätta. För just innan 09:00 var det hela klart. Efter det kollade jag hur vädret skulle bli i ett program jag har i mobilen. De visa att de skulle börja regna och jag hade glömt ta med mig paraplyet från packning. Jag gick och öppnade skåpet och stoppade in 40 kronor igen för det var dels billigare än att köpa ett nytt paraply och dels gick det fortare att få tag i ett paraply. Gick sedan till hamnen där en folksamling redan fanns framför båten som går till Birka. Medan båten gick mot Björkö började det regna och när vi kom fram regnade det allt kraftigare. Jag beundrade guiderna som stod ut i regnet och de skådespelare som senare gjorde det i dramavisningen framför allt hon som spelade slav och var barfota i hällregnet.

Guidning i regn

Gick en del på egen hand men var mesta tiden i museet och titta även på en film om Birka. 14:45 gick båten tillbaka. På båten åt jag oxfilé med fransk potatisgratäng. For sedan till Bredängs camping med tältskylten som jag glömde lämna in på morgonen och återvände till Centralstationen. Klockan var ca 18:00 när jag kom tillbaka så de var över fyra timmar innan tåget skulle gå. Satt och degade in några timmar. Konstaterade att då Interrail återuppstått som tågbiljett utspelades scener som fanns på 70-talet igen som en hög sovande ungdomar med ryggsäckar. Köpte Digital Video och läste i den. Åt en bagett med salami och drack Sprite till det. Använde en bagagevagn för att få allt till tågvagnen. Baxade in allt bagage i sovkupén. Det fanns redan bagage där men ägaren syntes inte till. Han kom halv tolv. Vi pratades vid en del innan vi lade oss just efter tolv.

Distans: 11,4 km

Medelhastighet: 14,4 km/tim

 

2007-07-13

Steg upp ca 07:30 rakade mig och gick sedan till restaurangvagnen och åt två renklämmor och drack en kopp te. Min medpassagerare i sovkupén steg upp ca 08:30. Han gick också till restaurangvagnen för att få i sig något. Sedan pratades vi vid. Bl.a. upptäckte han att Comviq hade dålig täckning vilket vi norrlänningar redan visste. I norra Norrland gäller bara Telia om man ska kunna ringa med mobil från de flesta ställen. Tåget var 20 minuter försenat när det kom till Bastuträsk. Det var samma personer som hämtade cykeln som skulle frakta hem den åt mig. Min far skjutsade hem mig och vi hade fraktbilen framför oss hela tiden så vi kom samtidigt till min bostad och när cykeln lastats av och bagaget burits in i mitt hem var ännu en cykelsemester till ända.

 

Väder

I temperaturdiagrammet har jag plockat bort extremtemperaturer som inträffar antingen när ADC Pro mäter i tältet och solen lyser på det eller när man på färden har stannat och solen lyser på ADC Pro utan att vinden kyler. Att diagrammen ser annorlunda ut än de föregående beror på att de är gjorda i Excel 2007.

 

 

Epilog

Regnet gjorde att de blev mindre kultur än vad som planerades innan cykelsemestern. På cykel hade jag Schwalbe Marton Plus däck som är extremt punkteringssäkra och ingen punktering inträffade heller trots att jag råkade cykla genom glaskross minst två gånger. Jag campande varenda natt under turen trots allt regnade. Att de gick mentalt bra var att de var ännu värre i fjol när det regnade i Storbritannien där de även var kraftigt blåst. Då den vattentäta säcken gick sönder ska jag köpa en kraftigare modell som ersättare.