2006 - Storbritannien

Hem Upp 1987 - oväntade lågtryck 1988 - Stockholm-Göteborg 1992 - kaotiskt packande 2003 - Danmark på liggcykel 2004 - Tyskland 2005 - Sverige - Finland 2006 - Storbritannien 2007 - Kulturcykelsemester 2008 - Två turer 2009 - Norge 2010 - Beredskap 2012 - Kallt väder 2014 - Kort resa

 

Prolog

Jag bestämde redan hösten 2005 att turen skulle gå till Storbritannien och då främst i Skottland. Kartor beställdes från Sustrans webbsida: http://www.sustrans.co.uk/ och båtresan med matkuponger bokade jag på DFDS Seaways hemsida vilket senare skulle visa sig vara mycket förmånligt. Båten från Göteborg går rutten Göteborg - Kristiansand, Norge - Newcastle. När semester skulle pusslas ihop så gick det att ta den i början av juni eller i mitten av augusti så jag valde början av juni för annars hade jag hamnat i de brittiska storsemestern vilken så här i efterhand hade gjort resan mycket besvärlig när det gällde boendet.

 

2006-06-05

Hade en del strul innan jag kom iväg. Gräsklipparen gick inte igång. Jag hade kommit på ett nytt sätt att få lite insekter på cykeln som är på ett ställ på biltaket och det är att tejpa fast en plastsäck över framändan på cykeln. Då upptäcktes att tejpen jag trodde var hemma fanns på jobbet. Kom iväg vid 14-tiden. Övernattade på Moheds camping utanför Söderhamn. Det blev inget frost som man varnade över på väderleksrapporten.

Moheds camping.

 

2006-06-06

Du gamla du fria. Nationaldag (060606). Därav märkte jag intet. Efter ha ätit frukost så skulle de diskas. Då gick flaskan med diskmedel sönder. Fick slänga bort den Köpte nytt diskmedel på Coop Forum och hittade Intersport på vägen som jag visste sålde småflaskor. Köpte dessa. Kom fram till släkten i Göteborg ca 18:30. Det tog 2-2,5 timmar att serva cykeln och få bort insekterna, byta om, ta bort takräcket m.m. Släktingarna var inte hemma för deras tvillingdöttrar tillika mina kusiner fyllde år denna dag och de var på någon restaurang för att fira dem. De trodde inte heller att de skulle hinna hem innan jag for iväg. Just när jag skulle fara iväg kom de dock. Jag skulle övernatta på Lisebergs camping då jag inte kunna övernatta hos mina släktingar då de skulle ha flera gäster som skulle bo hos dem. For iväg mot camping vid 21-tiden. Oerhört svårorienterat. Kom fram till campingen 22:50 just innan receptionen skulle stänga. Cykeln tippade när jag skulle kolla tältplats och ringklocka fick sig en törn så den fungerade sämre. Träffade två tjecker som vandrade i Sverige

Dagsetapp: 40 km

 

2006-06-07

Hade satt mobilen på ringning 05:30 för att säkert hinna med båten som skulle gå 10:00. Man behövde vara där en timme i förväg alltså kl. 09:00. Åt den frukost som erbjöds i campingens matsal. Kom iväg 08:10. På kartan såg vägen ut att vara på 3 km men trots ingen felnavigering visade cykeldatorn 8 km. Ett stort antal motorcyklar körde på båten. Många av MC-ägarna var Hells Angels från olika länder. Duschade omedelbart när jag lagt grejerna i kupén innan båten ens lämnat hamnen. Utnyttjade matkupongerna och åt en lunchbuffé och middagsbuffé. Varierande sjögång under resan med de kraftigaste vågorna just efter Kristiansand. Sedan blev havet lugnare.

Jag själv i den inte allt för stora kupén.

 

2006-06-08

Båten kom till Newcastle 11:00 svensk tid, 10:00 brittiskt tid. Ställde om klockan till brittisk tid. När motorcyklarna och jag på liggcykeln lämnade båten var min liggcykel mer intressant än motorcyklarna.

På brittisk mark. Äventyret kan börja.

Hittade snabbt cykelled 72 men upptäckte att den gick åt fel håll. En äldre lokal cyklist försökte hjälpa mig och han hittade turens fortsättning som han till sin egen överraskning inte själv hade upptäckt. Jag följde leden 1/72, den heter alltså 1 och 72 på samma ställe, det var dock cykelled 1 jag skulle följa eller NCN (National Cycle Network) 1 som den egentligen heter. Tappade dock bort den vid ett vägbygge och hittade igen den efter ca en mil. Åt fish and chips efter ha kommit till den andra restaurangen som påstod att deras fish and chips var berömd. Mycket och vidrigt, det smakade mycket vidrigt. Undvik denna rätt om ni nu inte tycker om smaklös mat. Fortsatte efter cykelleden och mötte en holländare som kört sönder bakdäcket på en grusväg. Ramlade när jag kom för snett mot en kan på 2 cm som jag inte uppmärksammade när jag letade efter cykelturen skyltar. Slog i vänster knä så den började blöda men vindbyxan gick ändå inte sönder! Just efter detta lilla drama mötte jag en norrman som berättade om backarna innan Edinburgh. Han fotograferade även mig med liggcykeln. Kom till Warkworth och tog in på campingen som bara hittades med GPS:en då inga skyltar fanns. Denna camping är den minsta och mest primitiva jag hitintills besökt. Kostade 10 pund vilket senare visade sig vara ett hutlöst pris. Åt en currykyckling på en pub medan engelsmännen åt fish and chips eller puddingar.

Dagsetapp: 64 km.

 

2006-06-09

Åt en kallt frukost då campingen saknade kök. Senare under resan kom det fram att inga vanliga campingar har kök. Fortsatte på cykelleden vilket gick mycket bra då den var välskyltad. Åt en bagett med bacon, champinjoner och tomater i en liten by på vägen. Mötte en långfärdscyklist på en liggcykel. De var en holländare som cyklade på en Challange Hurricane Tour som tillverkas i Holland. Han hade cykelväskor som bara passar på liggcyklar. Vi kollade på varandras cyklar. Han blev bl.a. intresserad var jag hade placerat vattenflaskorna och fick lite idéer som han skulle prova. Hittade en bankomat i Seahouses, de heter på engelska money mashine eller cash mashine, båda benämningarna hörde jag och även en till som jag glömt. Folk vet dock vad man menar om man använder  money mashine eller cash mashine. Tog ut 100 pund på automaten. Missade leden en bit innan Berwick Upon-Tweed men hittade den snabbt igen. Man cyklar just innan Berwick Upon-Tweed längs stranden på en ibland nästan omärkbar stig.

Stigen innan Berwick Upon-Tweed.

Just när denna cykling tog slut låg en camping där som jag tog in på.

Blåsig camping.

Någon språkförbistring inträffade med ägaren för han påstod att tvättmaskinen var gratis. Jag såg myntautomaten men provade ändå. Den gick inte igång. Ordnade de två pund som stod på myntautomaten men tvättmaskinen gjorde ändå inte rätt. Den gick igång utan att spola in tvättmedlet. Tvättade därför kläderna för hand. Det var märkbart blåsigt på campingen. Allt vatten jag hade med mig i de 4 vattenflaskorna tog slut.

Dagsetapp: 86 km.

 

2006-06-10

Nästa dag klagade jag på tvättmaskinen funktion och även ägaren hade problem att få snurr på den så jag fick tillbaka de två punden. Centrifugeringen fungerade dock så jag fick kläderna torrare. De kläder som tålde torktumlare stoppades i den. De andra fuktiga kläderna tog jag på mig. En någon kallt start på dagen på detta blåsiga ställe. Kom iväg först 11:30 p.g.a. allt strul med tvättmaskinen. Följde NCN 1 i solsken. Tappade bort den två gånger.

Nordsjökusten.

Kom till Kelso just efter 17-tiden och försökte hitta tältplats. Detta visade sig vara omöjligt. Provade även hotell i staden men alla var fullbokade denna lördagskväll. Vid 19-tiden gav jag upp så det blev att cykla till nästa camping i Melrose som låt 18 km bort. Jag kom dit vid 21:30 och dessa tillät tält.

Tältning tillåten i Melrose.

På tältplatsen var de tre andra sällskap som också försökt hitta en tältplats i Kelso. (No tent in Kelso). Lade mig 23:45. Allt vatten i vattenflaskorna tog slut även denna dag.

Dagsetapp 114 km.

 

2006-06-11

Startade 10:10. Följde leden men tappade bort den två gånger. Första gången tog det 45 minuter att hitta igen den. Andra gången när jag var ca 5 mil från Edinburgh och fick fråga den lokala befolkningen om vägen. De frågade vart jag var på väg. När jag sa Edinburgh påstod de att det var minst 80 miles = 12,8 mil till Edinburgh. Jag råkade ut fler gånger för liknade felbedömningar av den brittiska befolkningen. Stannade till i Innerleithen för att äta. Försökte välja något som inte skulle smaka illa och tog därför en hamburgare. Så fel man kan ha. Det var två torra hamburgerskivor mellan brödskivorna och inget mer. Ingen lök eller dressing som man är van vid. Den i särklass sämsta hamburgare jag hitintills ätit i mitt liv. Kom till den omtalade uppförs och nedförbacken innan Edinburgh. Uppförbacken som var rejält brant och var flera kilometer lång så jag ofta fick skjuta cykeln. Utförsbacken var minst lika lång.

Landskapet innan Edinburgh.

Kom till Edinburgh ca 19:00 men hade stora problem att hitta hitta The Castle Rock Hostel. Hittade den vid 21:30. Detta vandrarhem hade rekommenderats av Sustrans så cyklister var de vana vid så den hade ett särskilt rum där man förvarade cyklar. Fick bo i ett rum med 12 personer. Här kommer ölens baksida. Vid 3-tiden på natten började en mobiltelefon att  varna varje minut. Först vid 5-tiden hade ägaren nyktrat till och var tillräckligt vaken för att märka av telefonen. En liknande händelse skulle även inträffa senare under resan. Även denna dag tog vattnet slut i vattenflaskorna.

Dagsetapp: 114 km

 

2006-06-12

Steg upp 08:00 just när en i rummet kom och lade sig. Åt en frukost på hotellet för 1,90 pund. Bokade ett dubbelrum för 40 pund att bo i ensam för att få lite bättre sömn. Bakhjulet var inte riktigt balanserat utan wobblade en del vilket märktes när man bromsade. For till två olika cykelreparatörer men ingen av dem hade något riktverktyg för hjul. Vandrarhemmet ligger precis vid det berömda Edinburgh Castle så de var en kort promenad till det.

Edinburgh Castle.

Betalade inträdet på 10,30 pund vilket jag tyckte var dyrt. När jag gått genom porten så såg jag att de gick guidade turer i slottet varje halvtimme och att det var 20 minuter kvar så jag och några andra väntade in den tiden. Vi fick en pigg och skämtsam skotska till guide som även lyckades klämma in en skämt om den höga inträdesavgiften. Guidningen varade en halvtimme. Efter guidningen så gick jag runt och fotograferade och filmade de ställen som guiden berättat om.

Vägen upp i Edinburgh Castle.

Kl. 15 var den även ett uppträdande i en av salarna. Detta uppträdande visade sig vara en monolog på 15 minuter vilket kändes lite för långt. 10 minuter hade varit en bättre längd.

Monologföreställningen.

Gick ifrån slottet vi 16-tiden. The Castle Rock Hostel hade en tvättservice för 2,50 pund. Man fick en plastpåse där man lade tvätten och skrev sitt namn på. Åt en mellanstor pizza på Pizza Hut vilket smakade mycket bättre än den engelska maten jag satt i mig tidigare.

 

2006-06-13

Sov bra i dubbelrummet på The Castle Rock Hostel. Kom iväg 09:30 men p.g.a. trafikkaos p.g.a. flera ej fungerande trafikljus tog 2,5 km en timme. Morgonen var kall. Massor av glas på cykelbanorna och detta gäller i alla samhällen. Man saknar helt retursystem för glasflaskor i Storbritannien och dessa krossas på cykelbanorna.

Bron över Firth of Forth just nordväst om Edinburgh.

Nu började leden komma in i de skotska högländerna och det som skulle upprepa sig hände. En kraftigt brant uppförbacke där jag fick skjuta cykeln mest hela tiden avlöstes av en lika kraftig nedförbacke där jag fick använda bromsarna mest hela tiden, inte bara för att det var brant utan även att vägarna var så ojämna att det blev starka vibrationer över 30 km/tim. Även om höjderna i Storbritannien inte skiljer sig så mycket från de i Sverige så är det ändå mycket mer kuperat i Storbritannien. Om vi i Sverige använder 3 mil för att stiga 250 meter så görs det på 2 km i Storbritannien. Nådde inte S:t Andrews denna dag utan stannade på en camping i Glenrothes.

Campingen i Glenrothes hittad med hjälp av GPS:en.

Hade köpt en burk med kyckling i curry som jag åt med kokt ris. Obefintlig currysmak.

Dagsetapp: 75 km

 

2006-06-14

På morgonen när jag skulle betala undrade hon som skötte om campingen hur jag kunde hitta den. Jag sa att det hade jag gjort med min GPS vilket hon skrev in på raden hur man kände till campingen. Betalde 5,60 pund. Fortsatte på leden. Lika kuperat som förra dagen men mer nedåt då jag var på väg till S:t Andrew som ligger vid kusten.

S:t Andrews

Åkte ned till stranden som en dam rekommenderade. Efter det åt jag dagens soppa och sedan en pizza på en restaurang. Åkte sedan till S:t Andrews berömda golfbana och tog några kort av den i blåsten.

Klubbhuset och om jag fattat det rätt ett hotell till S:t Andrews berömda golfbana.

Ligger vid stranden norr om orten S:t Andrews.

For vidare och hamnade i en skog som påminde om en svensk skog. När leden går i naturen så fordrar det antingen mod eller en GPS, för några skyltar om leden fanns inte förrän man kom ut ut skogen efter ca 1,5 mil och den fanns flera olika vägval i denna skog. Dock fanns en karta just vid skogen början om var olika vägar ledde. Efter det blev terrängen plattare så jag kom snabbt mot Dundee. I Dundee skulle jag byta till cykelled 77 och jag var lite orolig om det skulle bli besvärligt att hitta den. Man åker över en bro om man kommer söderifrån till Dundee. Cykelvägen på bron avslutades med en hiss. När jag klev ut ur hissen så såg jag skylten för cykelled 77. Nu blev landskapen platt som en pannkaka och jag hade även en bra medvind. Farten var för det mesta över 20 km/tim. Frågade vid olika hotell om rum men alla var fullbokade. Navigerade mot en camping som låg över en mil bort vid 18-tiden. I Glencarse fick plötsligt napp på ett hotell. Fick en dubbelrum för samma pris som ett enkelrum, 35 pund inklusive frukost, och fick dessutom ha cykeln i rummet som låg i ett hus inne på gården i marknivå.

Cykeln i hotellrummet.

Åt kassler med ananas, potatis och ärtor på i hotellets pub.

Dagetapp: 100 km

 

2006-06-15

Sömnen stördes tyvärr att en krånglande fläkt i värmepumpen. Åt frukost på hotellet och kom iväg 10:00. Kom till Perth och hann köra 17 km från Perth när jag stannat för att ha på solskyddskräm så hördes ett olycksbådande ljud från bakhjulet. En eker hade gått av. Försökte knipsa av bitarna med misslyckades. Frågade ett par med barnvagn om de kände till en cykelreparatör, vilket de gjorde. Han hjälpte mig även at få bort den trasiga ekern. Cyklade tillbaka till Perth för att få ekern fixad. Hittade cykelreparatören omedelbart då den låg i närheten av den första rondell man stöter om man följer cykelleden västerifrån. Här hade de ett riktställ för hjul. Så ekern byttes och jag köpte även en ny ringklocka. Talade även väl om Skottland under reparationen så allt kostade endast 3 pund. Fortsatte färden i solsken. Flera mycket branta delar.

20 % lutning. Man skjuter cykeln uppför i 2 km/tim i en sådan brant eller nöter ut bromsarna om det är nedför.

Man kämpar ofta inte uppför förgäves. Man bjuds ofta på storslagna vyer.

Efter tre mil började jag märka att nattsömnen blev dålig. Kollade ett Bed and Breakfast i Bankfoot men de hade som vanligt inga enkelrum. Bankfoot Inn hade dock rum lediga. Fick ett för 25 pund inklusive frukost vilket är det pris man brukar betala på B & B för enkelrum. Hon som skötte om stället liknade mycket någon jag kände till. Att det var en artist eller skådespelare kom jag på direkt men det tog en stund att komma på det. Hon var otroligt lik Lena Ph. Inte bara till utseende utan även i kroppsspråket. Hon rörde sig även som Lena Ph!. Åt en kanongod laxrätt på restaurangen och avslutade med en glassefterrätt.

Dagsetapp: 45 km

 

2006-06-16

Åt frukost på hotellet. Kom iväg 09:50. Omväxlande och kuperat terräng under dagen. Skottland klassiska natur med lite skog om böljande natur erbjöds. Tyvärr innebär alltid öppen terräng kraftigare blåst än i skogslandskap. Växlade in efter några mil på cykelled 7 som går nästan ända tillbaka till Newcastle. Duggregn under hela dagen, det klarnade upp först vid 17-tiden. Jag upptäckte igår att turen nog kalkylerats lite väl optimistiskt så jag ska försöka att hinna ca 100 km per dag. Åt mammas lasagne (den kallades så) med potatis till! Ingen felnavigering under hela dagen. Tog in på en camping som fanns i närheten av cykelled 7. På brittiska campingar har man inte stugor utan mobile home, ett sort husvagnar som man transporterar med lastbil. På denna camping fanns flera sådana. I flera dracks det öl. I en av dessa somnade någon ifrån sin TV med ganska hög uppskruvat ljud och det var inte förrän vid 5-tiden på morgonen som denna person vaknade och stängde av TV:n. Nästa dag skulle leden gå genom en skog och jag fruktade att det skull bli jobbigt. Denna natt upptäckte jag att den luftmadrass jag hade som liggunderlag hade börjat läcka. Var 3:e timme fick man blåsa upp den.

Dagsetapp: 98 km

 

2006-06-17

Steg upp 05:45 för att har gott om tid för dagen färd. Regn på förmiddagen. Turen i skogen blev så jobbig som jag fruktat. En flera kilometer lång uppförbacke där jag ofta fick skjuta cykeln. Grusvägen var så stor att även bilar körde på den. Lite dåligt med skyltar. Vid en koll av var leden gick höll jag på köra på en hund, som äldre dam ägde, som kom och gläfste runt framhjulet. När ledens uppförbacke tog slut blev det en lika lång nedförsbacke. Just när man kom ut ur skogen var man nära den berömda sjön Loch Lomond. Nu syntes det att man var i ett turistområde. Utbytet av boende öka kraftigt. Åt en kyckling i Drymen. Hörde svenska röster när jag låste cykeln och några bord bort satt två svenska tjejer. Fortsatte sedan färden och kom till Balloch vid 18-tiden. Campingen tog inte emot tält så det blev att leta B & B vilket det fanns gott om. Alla hade bara dubbelrum så jag fick betala 35 pund för rummet. Det B & B jag bodde på verkade vara helt nytt och för första gången i detta land så hade de blandare till tvättstället istället för det vanliga med en kran för kallt och varm vatten. Jag frågade om tvättmöjligheter och i ett svagt ögonblick lovade hon som skötte om B & B att tvätta mina kläder. Jag lämnade kläderna i en kasse och gav henne tvättinstruktioner. Åt på en indisk restaurang som låg i närheten. En blind med ledarhund kom också in i restaurangen.

Dagetapp: 85 km

 

2006-06-18

Åt frukost 08:00 och vid mitt bord fanns kassen med kläder och de var tvättade. Vid ett bord bredvid åt ett australiskt par sin frukost. Det hade ätit på en indiskt restaurang kvällen innan och då hade en blind med ledarhund kommit in i restaurangen. Kom iväg 10:00. Mötte flera vandrare på vägen. Storbritannien har ingen allemansrätt så man vandrar antingen på vägar eller på "public footpath" (allmän gångstig). Det var alltid en skylt som visade åt vilket håll man skulle gå. Ibland med en uppmaning att hålla sig till stigen och inte gå utanför den. Allt mer svårorienterat ju närmare Glasgow jag kom. Vissa skyltar hade som jag redan råkat ut för vridits av några marodörer. Det går dock med ganska enkel logik att lista ut vart de pekade ursprungligen. Glasmängden på cykelbanorna ökade dramatiskt inne i Glasgow denna söndagsmorgon. Det kom att visa sig att denna morgon är värst när det gäller glas på cykelbanorna. Glaset ledde till en punktering. Det började regna medan jag bytta innerslang. Regnet fortsatte sedan hela dagen. Utan slangreserv fick jag promenera med cykeln genom glaset vilket gjorde färden långsammare. Kom så småningom genom Glasgow och fortsatte färden. Kom till Lochwinoch och började leta boende men hade svårt att finna något. Till slut hittade jag en skylt om en camping och frågade mannen med en hund som just gick förbi om den låg i närheten. Han med hunden skötte om campingen och sa att den inte var öppen men det gick bra för mig att bo där en natt. Jag cyklade dit i tron att hitta en komplett stängd camping men toaletter och duschar var tillgängliga. Denna camping tillät endast tält och de höll på att bygga ett kök(!) och man hade därför inte öppnat campingen. Vid 21-tiden började det regna och det höll på hela natten.

Dagsetapp: 87 km

 

2006-06-19

Startade 09:15 i regn. Lätt att hitta vägen först men sedan besvärligare då den gick igenom flera städer. Fick leta efter leden flera gånger. Åt en utsökt laxrätt och efterrätt på en restaurang i Troon köpte även en ny innerslang i den cykelaffär som låg mitt emot restaurangen. Nu gick färden fortare då man kunde laga nya punkteringar. Landskapen blev också plattare så nu gick det fortare. En kraftig blåst började som skulle fortsätta flera dagar.

Atlanten i mulet väder just innan Ayr. Platt landskap.

Hittade ett B & B just efter Ayr (uttalas som air) längs vägen som var i anslutning till en bondgård. En mördarbacke ledde upp till den. Det tog 35 pund för boendet. Fick ha min cykel i deras garage som inte används till en bil på åratal för så mycket löv har jag aldrig sett i ett garage. Beställde frukost kl. 7:00 vilket hon som skötte om B & B tyckte var bra då hon kunde organisera sitt arbete bättre på bondgården med tidiga frukostar.

Dagsetapp: 77 km

 

2006-06-20

For iväg 08:30. Kraftig blåst. Mycket stigning på förmiddagen så 13:00 hade jag endast hunnit 3,5 mil. I en uppförbacke där jag sköt cykeln började de att 13:30 regna kraftigt. Det regnade nästa horisontalt i blåsten. Samtidigt när det började gå utför märkte jag att bromsarna tog dåligt. Vid ett stopp så justerade jag dem så de skulle ta bättre men insåg att gummit i dem måste bytas. Detta gör man inte utomhus i regn för det är en liten sprint som gummit ska låsas med på Shimano XTR V-bromsar. En bilist stannade till och beklagade det dåliga vädret. Efter dessa stigningar började det gå utför så på eftermiddagen gick färden fortare Kom till Creetown ca 17:30. Hittade ett B & B som drev av ett äldre par. Mannen hade råkat ut för någon olycka så han låg. Fick ha min cykel i deras trädgård på baksidan. Duschade och gick vid 19-tiden ut för att äta. Fick innan maten hjälpa den gamla damen att få sin man upp ur sängen. Han var märkbart vinglig när vi fått honom på fötter. Denna vingliga man skulle gå upp för trappen till ett annat rum. Jag gick för att äta och fruktade att en ambulans skulle stå där när jag kom tillbaka. Åt gjorde jag på ett hotell. Även ett brittiskt par var där för att äta. Vi fick vänta en stund innan någon tog notis om oss och när väl det hände ursäktade sig mannen med att ett sällskap på 15 personer var på gång så jag och paret placerades vid varandra i den annars tomma restaurangen. Vi började språkas vid. Motorn i deras bil hade havererat på deras semester så de hade nu en lånebil under reparationen. Vi beställde maten och åt förrätt och huvudrätt utan att detta sällskap på 15 personer syntes till. Parets man undrade om det var 15 muslimer som valt en annan restaurang. Jag avlutade med en efterrätt vilket paret hoppade över. Maten var medelgod men billig. Trerättersmiddagen kostade 14,55 pund. När jag kom tillbaka till B & B så låg den gamle mannen i rummet på andra våningen. Han hade alltså klarat trappan.

Dagsetapp: 85 km

 

2006-06-21

Frukosten visade att jag var enda gästen. For iväg 08:50. Regn i början av dagen, senare klarnade det upp. Den kraftiga blåsten fortsatte. Den var så kraftig att när man skrämde upp fåglar så flög de baklänges om de försökte flyga mot vinden. Lätt kuperad terräng gjorde cyklingen lätt. På den enda bilfria delen av dagens etapp råkade jag köra fel så jag kom tillbaka till utgångspunkten. En missad liten skylt och att vägen jag kom på och turens riktiga väg låg så nära varandra att man såg skyltarna till turen men de visade vägen åt andra hållet. Efter den palavern gick det lätt att följa cykelleden. Den flackare terrängen gjorde att redan kl.12 så var 50 km körda. Åt en intetsägande dagens rätt i Kirkcudbright bestående av bacon, chips (pommes frites) och blomkålsstuvning på en restaurang som serverade skotsk mat. Kallt väder. Det var endast 12,7 grader i solen. Detta sjönk till 12,0 när det började regna. Kom till Dumfries och började leta B & B. Alla var fullbokade så jag fortsatte att följa leden. Mitt inne i Dumfries just vid leden så jag en skylt "B & B Only 20 pund". Jag ringde på och frågade. Ja de hade ett rum ledigt för just 20 pund. I rummet fanns tre sängar men jag fick den för enkelrumpris. Jag fick baxa in min cykel i rummet. Nu kunde jag byta gummit på bromsarna.

Cykel på rummet igen.

De gamla var helt utnötta. Åt middag på en kinesrestaurang. Att tänka på i utländska kinesrestauranger. 3 eller 4 små rätter finns endast i Sverige då idén dök upp i Stockholms första kinesrestaurang.

Dagsetapp: 104 km

 

2006-06-22

Åt frukost. Vid frukosten hade en arbetare som bodde där beställt full brittisk frukost med bacon, ägg, bönor, champinjoner, grillade tomater, korv och black pudding (påminner om blodpudding). Efter att ha ätit av champinjonerna och lite av det andra började han känna sig spyfärdig. Detta berodde på enligt honom själv "all this small items" (alla dessa små grejer) så han lämnade det mesta av maten. Kom iväg 08:45. Extremt lättcyklat. Platt och medvind. Inget i denna del av Skottland är mer än 50 meter över havet. Kl. 12 hade jag cyklat 60 km. Åt dagens curry på en restaurang i Annan. Kom till Carlisle. Fick stora problem att hitta leden genom den staden. Då kom en cyklist som brukar göra långfärder och han cyklade före och visade mig vägen ut. Denna gärning gör att om en cyklist i Skellefteå tappat bort Sverigeleden ska jag cykla med honom till den trots den ligger ungefär 3 mil från Skellefteå. Cyklade till Penrith och hittade en gata med flera B & B på rad där alla hade skylten framme om lediga rum. Den tredje jag frågade hade en enkelrum. Resans enda riktiga enkelrum med en säng i rummet. Genom Penrith och de följande orter jag sedan passerade innan Newcastle går Sea To Sea Cycle Route förkortat till C2C på skyltarna. Massor av cyklister cyklar denna rutt så nu var alla vana med cyklister. Cykeln låstes in i ett förråd på baksidan. Åt middag på en indisk restaurang.

Dagsetapp: 135 km

 

2006-06-23

Lämnade Penrith ca 09:00. Omedelbart branta uppförbackar. Ibland extremt brant (20% lutning) både uppför och nedför. Det var så brant på några ställen så även en vanligt cyklist på mountingbike som cyklade där fick skjuta sin cykeln i uppförbackarna. Åt på ett café som var på 580 meters höjd.

Utsikt vid caféet på 580 meter över havet.

Detta var dock inte den högsta punkten under dagen, den var på 609 meters höjd. Trots all klättring under dagen gick det ändå ganska fort så vid 16-tiden var jag i Allenheads. Här om någonstans märktes vanan med cyklister när jag tog in på hotellet där. De hjälpte till med att bära packningen och sa att cykeln den tar vi hand om. Den enda gången hitintills jag inte själv tagit min cykel till platsen där den skulle förvaras under natten. De sa också att jag hade tur att vara där på en fredag för på lördagar brukar hotellet vara fullbelagt med främst cyklister. De påpekade även att de inte hade kommunalt vatten utan tog vattnet från en vattenkälla och att vattentrycket därför kunde vara dåligt. Detta var helt sant. Rummet hade ingen dusch utan ett badkar. Det tog nästen en timme att fylla badkaret med de rännilar som kom ur kranarna. På hotellet bodde två par som cyklade på tandemcyklar. Det var inte första gången jag såg par på tandemcyklar. De sa att de blivit populära i Storbritannien. På kvällen åt jag en pizza och en chokladefterrätt i puben. Det hade en skylt med "English spoken" i denna pub. Kallt på rummet med bara 16-18 grader.

Det kalla rummet på hotellet i Allenheads.

Dagsetapp: 58 km

 

2006-06-24

Åt en ganska rejäl frukost på hotellet. De fyllde även mina vattenflaskor. For iväg vid 9-tiden. Mycket uppför i början för att sedan gå neråt ända till Newcastle. Leden gick i huvudsak på cykelbanor. Cyklisterna på tandemcyklarna som kom från Newcastle hade varnade mig för fler grindar där man måste lyfta cykeln. Råkade ut för bara två sådana. Den första var så låg att jag klarade det själv. Nästa fick jag hjälp med då den var inne i Newcastle. Kom till stället där båten går ifrån vid 17-tiden. Försökte hitta hotell och B & B men hittade nästan ingenting av det. Frågade mig fram och hittade två B &B och ett hotell i Tynemouth som ligger just öster om Newcastle. Alla var fullbokade så jag sökte mig mot campingen söder om Newcastle. Snabbast från Tynemouth gör man det med en färja. Han som tog betalt visade mig hur jag skulle köra för att hitta campingen och efter ett tag så såg jag skylten med campingsymbolerna. Kom till campingen vi 20-tiden. När jag slog upp de våta tältet som rivits i regn började det regna. Fick använda dels en trasa jag har med mig för att torka tältgolvet och dels en av handdukarna. Det kom också tre grabbar och slog upp sitt tält i närheten. De var från västkusten och var i Newcastle för att besöka sin vän som låg på lasarettet i Newcastle för han hade fått fel på njurarna. De skulle bara övernatta och besöka honom även nästa dag. Skyndade mig att duscha och hinna iväg till puben innan matserveringen slutade. Tyvärr hann jag inte så det så det jag kunde få var rostat bröd med olika mellanlägg. Jag fick ta en sådan istället. I regnet hade en person från ett familjetält intill satt sig in sin BMW och spelade musik ganska hög. När jag var i tältet för att hämta tandborsten, tandkräm och tandtråd började musiken låta konstigt. När jag gick tillbaka från servicehuset efter borstat tänderna var motorhuven öppen på BMW:n och ingen musik hördes mer. I regnet var de ca 16-17 grader.

Dagsetapp: 111 km

 

2006-06-25

Vaknade upp till en kall och regnig morgon där temperaturen var 13 grader. Under natten höll den läckande luftmadrassen luften endast två timmar, den fick alltså blåsas upp varannan timme. Detta störde nattsömnen ganska kraftigt. Allt i tältet var fuktigt på morgonen. Åt upp så mycket av den kvarvarande maten som bestod av kakor och kex med fyllning. Tog på mig de fuktiga cykelkläderna. Fötterna blev kalla. Försökte på olika sätt att få värme i dem. Vid 10-tiden betalde jag campingen och sa att om jag inte hittade ett varmare boende skulle jag komma tillbaka. Cyklade iväg i ett långsamt tempo. Den färja jag åkte med dagen innan gör på helgerna en rundtur per dag och när jag skulle åka den var det dags för den denna dag.

Cykeln ombord på färjan vid rundturen.

På färjan träffade jag en irländare som rekommenderade Irland som cykelland och poängterade att irländarna var ett vänligare folk än britterna. Nu hade jag träffat många vänliga britter också så de finns bra folk i Storbritannien också. Rundturen tog ungefär en halvtimme och båten var varm så efter rundturen hade jag fått värme i kroppen. Han som tog betalt dagen innan jobbade även denna dag och han frågade om jag hade hittat campingen. Jag cyklade till de B & B i Tynemounth och var där vid 12-tiden. Nu fanns det rum till ett högt pris, 55 pund ville de ha. Jag tog den ändå för de fanns mycket att torka innan jag skulle resa med båten hem. Tog upp i stort sett allt ur väskorna. Tvättade alla smutsiga kläder. Svalt i rummet ca 18 grader.

I stort sett alla badrum ser ut så här:

Separata kranar för kallt och mycket varm vatten.

 

Spak vid toalettstolen. Hur mycket som spolas beror på hur snabbt man trycker på spaken.

 

Apparat för varmvattnet. Varning om vatten stängs av tillfälligt. När vattnet slås på igen kan det vara mycket hett.

 

Fläkt som är kopplad till ljuset i toaletten/badrummet. Den går igång när man slår på ljuset och den knappen är alltid utanför toaletten/badrummet.

Sedan går den ungefär 5 minuter efter ljuset är släckt.

Gick ut för att äta och hittade en restaurang som serverade dagens lunch. Innan jag fick min lunch så hade några ungdomar ätit samma lunch och backat flera gånger. När jag fick min lunch smakade den lite och ganska illa. Skurar hela dagen. Åt middag på en pizzeria som låg mitt emot B & B. Beställde en Pizza med pepperoni och chili för att den säkert inte skulle har för lite smak. Beställde även en efterrätt och då hände något fantastiskt. I menyn på efterrätterna fanns den fina bilder på dem. När efterrätten kom såg den bättre ut än på bilden! Lade mig vid 23-tiden.

Dagsetapp: 9 km

 

2006-06-26

På morgonen slogs värmen på och nu kunde jag torka färdigt allt som inte blivit torrt under natten. Åt frukost vid 8-tiden. Cyklade sedan långsamt till hamnen. Kom dit vid 11-tiden och då fanns det redan folk där som skulle med båten. Jag träffade ett tyskt par som cyklat i sydöstra England.

Det tyska paret.

Han var 72 år gammal. De undrade hur ofta jag trampat och skjutit cykeln för även de hade fått skjuta sin cyklar i uppförbackarna. De skulle nu åka till Kristiansand i Norge och frågade mig hur kuperad vägen mellan Kristiansand och Göteborg kunde vara. De funderade också på att åka från Kristinsand till Danmark. När vi jämförde vad vi betalt för biljetterna hade jag betalt 242 pund för min tur och retur biljett Newcastle-Göteborg med kupé och matkuponger och de ha betalt 250 pund för endast kupé mellan Newcastle och Kristiansand. Boka alltså på webben om ni har möjlighet för att köpa på plats kan bli dyrt. Det tyska paret tyckte också att det allmänt var dyrt i Storbritannien. Kl. 12 öppnades biljett och passkontrollen så vi ställde oss i kön halv 12. Efter ha fått boardingkorten där jag för övrigt fick kupé 5555 så fick vi vänta ytterligare en och en halv timme innan vi fick gå ombord på båten.

Kupé med sjöutsikt.

Min kupé med sjöutsikt hade även toalett och dusch så jag duschade även denna gång innan båten ens lämnat hamnen. Åt en av mig själv välkomponerad och mycket god middagsbuffé 20:30, där jag fick rätt mängder på den kalla kött och fisk delen, varmrätten och efterrätten så jag blev precis lagom mätt.

Dagsetapp: 8 km

 

2006-06-27

Klev upp vid 8-tiden och åt en stadig frukost. Såg de tyska paret lämna båten i Kristinsand. De trodde vi skulle mötas på båten men detta inträffade aldrig. Åt en mindre stadig lunchbuffé vid 13:30. Båten kom vid 18-tiden till Göteborg. Cyklade över Götaälvsbron till Stena Line där jag visste sedan förut att skylarna för cykelbanorna som visade vägen till Frölunda började. Detta stämde men sedan tappade jag bort mig då de höll på med vägombyggnad och ledde oss cyklister en annan väg. Sedan försvann alla hänvisningar till Frölunda. Efter två samtal till släktingarna hittades vägen åter igen  Kom just efter 19-tiden fram till dem. Bjöds på spaghetti med köttfärssås. Vi tittade även på fotbolls-VM.

Dagsetapp: 13 km

 

2006-06-28

Efter frukost packade jag mina grejer i bilen och satte plastpåsen över framändan på cykeln innan jag satte den på biltaket. För iväg vi 11-tiden. Hörde att plastpåsen vibrerade kraftigt så jag fick stanna vid en parkering, ta ned cykeln och tejpa mer vilket var i sista stund då plastpåsen redan börja gå sönder. Efter ca 15 mil började jag känna mig sömnig så jag körde in på en rastplats för att sova en stund. Även i bilen bredvid på parkeringen sov föraren. Efter denna sovstund blev jag så pigg att jag kunde köra hela vägen hem. Åt dagens på två olika ställen. Kom hem just efter 1 på natten. Så var ännu en cykelsemester avslutad.

 

Vädret

Till skillnad från cykelturen Sverige - Finland så är inga data rensade från dessa diagram. Det beror främst på de brittiska husens usla isolering som gör att vädret inomhus och utomhus ligger nära varandra. Det syns på graferna att första veckan var solig och varm. Hög temperatur och låg luftfuktighet. Andra veckan blev regnig och kall. Att lufttrycket blivit lite mer varierat än cykelturen i Sverige - Finland beror på den mer kuperade terrängen i Storbritannien.

 

 

 

 

Epilog

Storbritannien som cykelland innehåller många ordenligt branta vägar. Jag råkade ut för allt mellan 12% till 20%. Storbritannien är ett dyrt land. Framförallt är det dyrare att gå ut och äta än i Sverige.

Jag hade inte huvudvärk en enda gång på denna cykelsemester vilket aldrig hänt på tidigare cykelsemestrar. Det kan bero på flera saker. Detta år inträffade inget i förväg som blev stressande i början av resan. Båtresan till Storbritannien tog tid så man kunde koppla av och vädret i var varmt i början av färden. Även att detta var fjärde turen på raken och en viss vana infunnit sig hjälpte också säkert till.

Att sätta en plastpåse på främre delen av cykeln för minska antalet insekter fungerade. Jag har bara fått insekter på delar av styret och främre stötdämparen.