2005 - Sverige - Finland

Hem Upp 1987 - oväntade lågtryck 1988 - Stockholm-Göteborg 1992 - kaotiskt packande 2003 - Danmark på liggcykel 2004 - Tyskland 2005 - Sverige - Finland 2006 - Storbritannien 2007 - Kulturcykelsemester 2008 - Två turer 2009 - Norge 2010 - Beredskap 2012 - Kallt väder 2014 - Kort resa

Prolog

En vecka innan jag skulle börja semestern och fara på årets cykelsemester tog jag en tur på ca 11 mil. Efter den kände jag på kvällen att de gjorde ont i en muskel i vaden i vänstra benet. Jag vilade en vecka och gjorde en testtur men då kom värken tillbaka. Gick till en naprapat som fixade det hela men efter det började en annan vadmuskel att göra ont i. Åter till naprapaten och även den muskeln fixades. Nu hade över en vecka gått av semestern så på onsdagen andra veckan i semestern for jag iväg på vinst eller förlust. Från Uleåborg till Vasa skulle jag följa kustrutten. Jag hade beställt en liten bok om den från Finland tillsamman med cykelkartorna.

2005-07-27

Packade cykelväskorna och kom iväg 11:45. Detta år startade turen från min bostad och skulle även sluta där om allt gick bra.

Just innan avfärd

Det var växlande molnighet i början av färden som gick till Kåge via Kågevägen och sedan till Sandfors där Sverigeleden gick som jag skulle följa till finska gränsen. När jag i Sandfors svängde av till Fällfors så blev det mycket uppförsbackar vilket jag redan visste från en testtur från några år tidigare som gick åt andra hållet. Jag tänkte då att de var synd om den som färdades åt andra hållet. Så var nu fallet. Jagades av ett regnmoln under färden. Varje gång jag stannade så började det dugga.

Söder om Fällfors finns Marranäsvältan. Vatten har urgröpt den. Man har dock ändrat på detta för vägen höll på att drabbas så den kommer att växa igen om några år.

Kom till Fällfors camping ca 15:30 där jag åt dagens rätt på dess servering. Jag skulle övernatta hos min kusin Sörens familj i Vitsand, öster om Piteå. Ringde honom i Hemmingsmark för att meddela att jag var på gång. Kom fram 18:50.

Kusinen Sören

Fick ris och kyckling som middag. Fick veta att min kusin skulle bygga ett nytt hus vid vattnet till Svensbyfjärden. På kvällen märkte jag att inga muskler i benen gjorde ont.

Dagsetapp: 110 km

2005-07-28

For iväg ca 10:00

30 sekunder efter start från kusinen Sören.

Besvärlig motvind och kuperad terräng hela dagen. Åt en Pizza i Öjebyn. Hade problem att hitta den trots en stor skylt. Det berodde på att den låg i ett industriområde. Följde Sverigeleden efter Öjebyn. På några ställen var vägen ändrad från den karta jag hade. Kom 18:50 till Bodens camping. Satte upp mitt tält mellan två andra långfärdscyklister. Tyvärr hade vi så olika vanor att vi aldrig språkades vid. I närheten av Bodens camping fanns ett nöjesfält där det spelades musik. Sömnen blev god trots det.

Dagsetapp: 106 km

2005-07-29

Lämnade Bodens camping vid 11-tiden. For in till Bodens centrum där jag handlade mat på Domus och sedan åt en grillbiff med massor av pommes frites i ett gatukök just bredvid. En del pommes frites hamnade på marken till gråsparvarnas förtjusning. Kuperad terräng som igår.

Del av Sverigeleden

Hamnade i ett vägarbete på väg 356 där vägen bestod av grovt grus. Vägen var så usel att alternativvägar övervägdes. Tyvärr skulle det innebära en omväg på minst 20 km så jag fortsatte på väg 356. Det var omöjligt att cykla i uppförbackarna och på slätare mark gick det bara att cykla i den spår bilarna gjort. Detta varade i ca 3 km. Efter stenvägen blev det vanlig grusväg ytterligare några kilometer innan asfalten kom igen. Efter bron som går över Kalixälven stannade jag och tog några kort.

Kalixälven

Kom till Kalix camping ca 19:10. Glömde handduken när jag skulle duscha och fick torka mig på pappershanddukar. Träffade ett österrikiskt par som cyklat från Helsingfors och nu skulle cykla till Stockholm och sedan åka båt tillbaka till Helsingfors. Jag gav dem mina kartor över Sverigeleden och varnande för vägarbetet.

Mitt tält i förgrunden och de österrikiska parets i bakgrunden.

Tvättade kläder. De båda torkskåpen var full med kläder från ett schweiziskt par. Kvinnan i paret tog ut det som var torrt så jag kunde torka mina kläder. Natten blev störd av ett gäng Kalix ungdomar som hade en fest på samma område som campingen. Två Mercedes ombyggda till A-traktorer körde fram och tillbaka på vägen genom campingen flera gånger under kvällen och den svarta av dem hade dessutom på musik med hög volym. De struntade alltså högeligen att skyltar visade att motortrafik efter 22:30 var förbjuden på den vägen. Även en motorcykel kördes på området. Först efter 2-tiden på natten blev det lugnt.

Dagsetapp: 117 km

2005-07-30

Åkte från Kalix camping vid 11-tiden. Handlade på Domus i närheten. Lättcyklat de 6 först milen under dagen, sedan motvind till Haparanda. Såg på de odlade fälten att de hade regnat mycket. På en del fanns det änder som simmade omkring. Hade viss svårighet att hitta vägen till Finland. Hittade sedan lätt Tornios camping. På campingen träffade jag ett svensktalande par från Vasa som var i Tornio på en mässa där de visade de klockor av skeppsklocketyp som de tillverkade på Oskars klockgjuteri. Det var en mindre sjö på camping på grund av regnandet tidigare.

Vatten på Tornios camping

Dagsetapp: 91 km

2005-07-31

Kom iväg från Tornios camping vi 11-tiden. Lättcyklat och medvind. Hämtade ut pengar och handlade vid ett gigantiskt KK varuhus på vägen. Finland har massor av cykelleder och dessutom gott om cykelbanor. Jag försökte följa led 4 men tappade bort den ideligen. Blev less det och tog en rakare väg. Träffade Joakim Hermanson som cyklat från Nordkapp och nu var på väg till Istanbul. Mer om hans cykeltur finns på denna sida:

Lämnade honom efter ca 10 km när jag hittat ett matställe. Detta matställe hade alla drag av håla. Hon som serverade kunde inte svenska och talade usel engelska. Resten av gästerna kände varandra och drack öl i solskenet. En av dem var ganska så berusad. Åt en måltid med potatismos, biff, grönpepparsås och kokta morötter. Kom till Seljänperä camping ca 18:00.

På Seljänperä camping

De hade en tvätt utomhus med en maskin jag inte trodde existerade. Man lade i tvätten, hällde i tvättmedlet och skruvade på vattnet. Sedan fanns ett vred med 0-5 minuter. Medan den bullrade i 5 minuter undrade jag vad den egentligen gjorde. Det den gjorde var att med vattentemperaturen på kranvatten vispa om tvätten och tvättmedlet. Den tömde inte ens sig själv utan det fick man göra med en spak. Vad än de betald för den var det för mycket. Sköljde tvätten och hände den på tork. Det var många nationaliteter på campingen. Polacker, ungrare, tyskar och fransmän. Fransmännen lagade till en middag med flera maträtter, bl.a. lax som den stackars fransyskan rensade benen ur medan den var färsk.

Dagsetapp: 101 km

2005-08-01

Kläderna hade inte torkat ett dugg under natten vilket ADC Pro (se nedan) bekräftade då relativa fuktigheten var över 90 %. Lät de blöta kläderna ligga i nätfickorna på cykelväskorna så de skulle torka. For från Seljänperä camping ca 10:30. Kort etapp. Försökte följa led 4. Omarkerad till stora delar. Lyckades ändå följa den hyggligt enlig den cykelkarta jag hade.

Så här ser det ofta ut i Finland. Man cyklar på en cykelbana bredvid vägen.

Åt en hamburgare med ananas på en servering vid en rastplats. Handlade godis och varma koppen fruktsoppa under vägen. Letade mig med hjälp av GPS:en till Nallikari i Uleåborg. Den låg ca 300 meter från den plats jag markerat i GPS kartan. Tvättade de kläder som bara blev blöta vid förra campingen. Tyvärr fungerade inte centrifugeringen i tvättmaskinen men de hade som tur var ett stort torkrum där kläderna fick torka under natten. Många med motorcykel var på campingen.

Dagsetapp: 58 km

2005-08-02

Startade dagens etapp från Nallikari camping vid 10:30 tiden. Glömde lämna nummerlappen jag satt på tältet men det gjorde inget visade det sig när jag ringde och påtalade det. Naturen i den första delen av kustleden liknar den runt Skellefteå men är lite plattare. Hundar på landet skäller när man cyklar förbi. Åt på McDonalds. Hamnade i ett vägarbete som varade i över en mil mellan Liminka och Lumijoki. Kom till Raahes camping vid 19 tiden. Ett rekord av långfärdscyklister på samma camping slogs på denna resa. Totalt 10 personer.

Tyskarnas tält och cyklar på Raahes camping.

Jag, en finska och åtta tyskar. Finskan som för övrig var den första och enda som visste vad liggcykel heter på finska; nojapyörä. Hon mycket intresserad av att titta på min liggcykel då hon funderat på att köpa en själv men bara sett liggcyklar på avstånd eller på bild. Jag demonstrerade den för henne.

Finskans cykel och tält. Ett billigt tält som hon var väldigt glad över att det var vattentätt då det hällregnat när hon campade i Vasa.

Det tyska sällskapet bestod av en familj på fem personer där den yngste var ca 12-13 år och ytterligare 3 personer. De var på väg till Nordkapp. De hann lägga sig innan ett ryskt par kom till campingen som varit i Nordnorge. De klagade vilt på hur kallt det varit, omkring 5 grader. Den ryske mannen haltade kraftigt och hade problem att använda ena armen. Hans gravida fru fick slå upp tältet. Det fanns även ett holländskt par på campingen. När de lagade middagen i köket kom elpriset på tal. Det var 10 gånger dyrare i Holland än i Finland. Vid koll hos de jag bodde hos i Finland har vi ungefär samma elpris i Finland och Sverige.

Dagsetapp: 108 km

2005-08-03

Vid frukosten så uppdagades det att tyskarna hade med sig mycket grejer, bl.a. en fullstor vattenkokare. Något som jag hade strukit direkt om jag hade varit med i sällskapet. En kastrull hade räckt för spisen är uppfunnen. Kom iväg ca 10:30. Jag hade programmerat in kustleden i GPS:en och med den följde jag den.

Man såg vatten då och då längs kustleden som här i Raahe.

Det gick bra utom två gånger då jag hamnade fel. Kuperad med ändå ganska platt terräng. Jagade sädesärlor i över en kilometer. Sädesärlorna for hela tiden längre bort på vägen när jag närmade mig dem. Detta pågick i över en kilometer innan landskapen blev så öppet att de kunde flyga från vägen. Att jaga sädesärlor hände flera gånger när cykelleden gick genom jordbruksbygden.

En bit av den plattare delen av turen.

En bit söder om Kalajoki går en kustväg som enligt kartan hade flera campingplaster. Så var det inte i verkligheten utan där var den sista campingplasten man kunde tälta på. Kom vid 18 tiden till Kalajoki TopCamping. Tyvärr var underlaget sand. Mer positivt var att det fanns en restaurang på campingen där jag åt en kycklingrätt till middag. Lade mig 22:30 samtidigt som en person började spela gitarr och sjunga med några andra i närheten. Funderade på att gå ut och säga till dem. Det behövde jag inte. Vid 22:50 var det en finne som sade något till dem så de skrattade generat och slutade med gitarrspelandet. Friden lägrade sig och jag sov bra.

Dagsetapp: 99 km

2005-08-04

Började dagen efter rakningen med att äta frukost på restaurangen för 5 €. For iväg 10:15 och följde leden med GPS:en. Även idag två felnavigeringar. Mer kuperad terräng än igår Åt en hamburgare med ananas igen på en servering på en rastplats. Efter måltiden ca 13:30 började ett duggregn som sedan övergick i ett ihållande regn. Kom till Kokkolas camping vid 18 tiden. En sliten camping med låg standard vilket även en finne som bodde där tyckte. Tidigt på kvällen upphörde regnet men de fortsatte att vara mulet. Ringde även Erla och Gunder och meddelade att jag var på gång att komma till dem imorgon.

2005-08-05

Lämnade Kokkolas camping 11:30. Idag skulle de bli en kort färd men skurar och varmt väder gjorde att den tog tid. Jag skulle bo hos Erla, mor till min brors fru. Åt en pizza på vägen. Kom fram ungefär 15:30. Erla hade köpt pizza som hon bjöd på.

Erla

Det var inga problem att få i sig en till. En aning struligt blev det när jag skulle tvätta kläder då vattnet inte var påskruvat vilket upptäcktes efter en tid. Senare kom Gunder och tittade på liggcykeln. Han hade också sin cykel med i bagaget.

Gunder med sin cykel.

Vid åtta tiden på kvällen for vi till ett caféet och restaurangen Maggies som ligger vid en sjö.

Caféet och restaurangen Maggie

Sjön bakom Maggies.

Jag fikade, te och en gigantisk rulltårtsbit, medan Gunder som inte hunnit med middagen tog en hamburgare. Vi åkte sedan runt lite i omgivningarna. Efter att Gunder skjutsat tillbaka mig så satte jag mig på cykeln och for till Börje för att kolla in hans skivstudio som är inhyst i en lada. Börje sa att trots att studion inte var dämpad så fick man bra ljud ändå troligen för att väggarna och taket var lite ojämna samt att taket inte var platt

Börje i skivstudion.

Fick en CD och kassett för att lyssna på när jag kom hem till Skellefteå.

Dagsetapp: 37 km

2005-08-06

Åt frukost med Erla och försökte torka det som var tvättat igår. Med en kupévärmare påskyndade vi torkningen. När jag sedan var beredd att fara ca 11:30 så ville Erla bjuda på mer mat vilket jag inte avböjde. For iväg och bara efter ca 500 meter kom jag på att jag glömt min ADC Pro. Då var alla redan larmade så mobilen ringde och SMS skickades. Kom iväg 12:15 efter den incidenten. Varmt väder mellan 21-22 garder under dagen. En regnskur och en mindre felorientering under dagen. I GPS:en hade jag markerat campingen med hjälp av en karta i skala 1:200000. Den blev ungefär 1 km fel. Kom till Juthabacken camping i Nykarleby ca 17:00. Lätt regn när jag kom. Campingens fina gräs hade just klippts så gräs följde med överallt. Jag hittade inte duscharna på en gång då de fanns i bastun. När jag åt middag i köket så låg i samma lokal som receptionen kom några och undrade om de hade en servering men de sålde enbart glass. På campingen fanns flera svenskar med sina bilar som t.ex. Morgan och BMW kupé. I närheten hade det varit en bilutställning under dagen. På kvällen började det regna mer intensivt.

Dagsetapp: 70 km

2005-08-07

Regn på morgonen. När jag åt frukost kom några av svenskarna och undrade om det fanns en servering men jag sa att de bara hade glass och det jag åt hade jag med mig. Rev tältet i regn vilken gjorde att tältet fylldes med gräs och for iväg i ett kraftigt regn. Kom iväg 10:00. Regnet upphörde senare. Kraftig medvind idag så farten låg ofta på 23-25 km/tim. Följde leden som gick i en kraftigt kuperat terräng. Branta upp och nedförsbackar mest hela tiden. Det positiva var att terrängen är lägre än hemmavid så några riktiga mördarbackar råkade jag inte ut för.

På leden med regntunga moln framför mig på vägen söderut.

Efter denna slinga fanns en till på kustleden innan Vasa men klockan var så mycket och jag hade lovat att vara hos Olav och Giggi, kusiner till min brors fru, innan 17:00 så jag cyklade E8 när jag var drygt 10 km från och hoppades att cykelbanan skulle komma snart. Det gjorde den efter 3 km och fortsatte sedan till Vasa. En rejäl regnskur kom just innan jag kom till Vasa. Via GPS:en hittade jag till Olav och Giggis hus. Kom fram 16:30. Fick meddela dem att båten inte gick 09:00 i morgon som jag sagt till alla utan 20:00 på kvällen. Det bjöds på grillat till middag. Olav grillade på deras gasolgrill.

Olav vid gasolgrillen.

Senare såg vi på TV friidrotts-VM och när Carolina Klüft tog guld. Läste också ett reportage i lokaltidningen om RG-Lines ombyggda och utskällda transportfartyg RG 1. Det enda som var bra enligt reportaget var den pepparbiff de åt på båten.

Dagsetapp: 100 km

2005-08-08

Vid fikat på morgonen råkade jag spilla te på mig. In med de blöta i tvättmaskinen och sedan torka det. Nu skulle de visa sig om Fjällräven byxorna var snabbtorkade som reklamen sa. De var de. Tog ut dem ur torkskåpet efter ca 40 min när allt annat var halvtorrt. 12:00 skulle Giggi och barnen fara och handla i Vasa medan jag tittade på staden.

Kulturminnesmärkt vattentorn.

Jag hann inte se så mycket. Efter att ha tittat på Kaserntorget började det regna och det höll på resten av dagen.

Kaserntorget med den ortodoxa kyrkan. Det fanns förut ett ryskt regemente här.

Vi åt Taco när vi kom tillbaka ca 14:00. Jag ringde RG Line och bokade en biljett. Olav och jag åkte och tittade på ruinerna av det ursprungliga Vasa. Detta ursprungliga Vasa övergavs när det brunnit ned och man byggde upp det nya Vasa där det ligger idag.

Ruiner i det ursprungliga Vasa.

När det var dags att börja fara till båten regnade det fortfarande så vi spände fast cykeln på deras släp och la väskorna i bagaget och så skjutsade Olav mig till hamnen. När jag betalde den bokade biljetten sa hon i kassan att vi cyklister egentligen skulle ställa oss i bilkön men p.g.a. av de kraftiga regnet skulle vi få förtur. Medan vi väntade så träffade jag en cyklist från Umeå. Vi fick förtur in på båten. Båten var Casino Express och inte RG 1. RG 1 låg i hamnen men vi skulle åka med Casino Express. För läsare från andra delar av Sverige så har RG Line som trafikerar Vasa- Umeå och Vasa-Sundsvall varit i blåsväder med sina båtar. Casino Express gick på grund. Ersättningsbåten havererade. Sedan byggde man om ett transportfartyg så den kunde ta passagerare, RG 1, där det inte finns några fönster i den del där sittplatserna finns. På båten fortsatte jag och cyklisten från Umeå fortsatte att språkas vid. När jag skulle äta tog jag den omnämnda pepparbiffen. Den var utsökt så reportrarna i tidningen hade rätt. Det vräkte ned i Umeå när vi kom i hamn. Vi cyklister fick lämna båten först. Före mig var en iranier/irakier med kort jeansjacka och jeans. Han började cykla snabbt i regnet och jag följde honom. Såg inte till min bror Kjell men han kom efter ett tag. Han trodde jag skulle komma ut i terminalen men vi åkte bilvägen från hamnen. Vi packade in cykeln och väskorna i min brors Ford Galaxy. När vi kört en bit såg vi att iraniern/irakiern hade fått fel på sin cykel och försökte fixa det. Återigen hade jag blött ned mina Fjällräven byxor. Efter halva sträckan hade de torkat till knäna och när vi kom till min brors hus i Ersmark efter en halvtimme var de torra. Övernattade hos min bror.

Dagsetapp: 200 meter

2005-08-09

Åt frukost med min brors fru och barnen. Fick guidning för att köra den kortades vägen ut ur Ersmark till väg 364. Efter 7 km fick jag ett samtal där det påtalades att jag hade glömt en jacka. Det var vindjackan som hängts för att torka efter skyfallet kvällen innan. Jackan skulle fraktas ut med bil så jag svängde in på en parkeringsficka och väntade på bilen.

Den kvarglömda vindjackan.

Efter det fortsatte färden mot Skellefteå i en besvärlig motvind. Svängde av till Bygdsiljum för att undvika ett större vägarbete på väg 364. Åt en grillbiff på caféet i Bygdsiljum vid 15-tiden.  Några rejäla mördarbackar kom när jag cyklade norrut från Bygdsiljum. Mördarbacke = minst 200 meter lång där lägsta växeln känns alldeles för hög. Min far hade sagt att han skulle bjuda på middag när jag kom hem. När jag ringde honom så blåste cykeln omkull och landade på båda benens vadmuskler. Vid Hjåggböle där de bygger om vägen hörde jag något som väsnades. Jag trodde det hörde till vägbygget men efter att ha cyklat i kapp det så jag att de var en målningsbil som gjorde mittsträcken på vägen. Den blåste fast färgen med ett stort oväsen. Jag tänkte först ligga bakom bilen men de yrde färg om den så jag cyklade om den på en raksträcka och just när jag var vid den målade den ett streck och det mina damer och herrar skedde med maximalt oljud. Nära Skellefteå så mötte jag ca 170 motorcyklar. Kortegen var flera hundra meter lång. Varje tisdag gör denna motorcykelklubb en utflykt. 19:30 kom jag till mitt radhus med ett lätt duggregn i luften.  In med all packning, duscha och sedan till min far som lagat till pannbiff med lök.

Dagsetapp: 136 km

Vädret

Jag har under resan låtit min Silva ADC Pro logga mätningar varje timme. I dessa diagram har jag plockat bort värden från temperaturdiagrammet och luftfuktighetsdiagrammet när ADC Pro varit inomhus. Lufttryck ändras inte om den är inne eller ute så där är alla mätvärden med. Deltatimmar är från timme 1 till den timme då jag kom hem. Att notera är den höga relativa luftfuktigheten under nätterna, ca 90 %, vilket gjort att inget torkat i tältet den tiden. De högsta värden på temperaturen är när solen lyst på tältet på morgonen. Annars har jag plockat ut ADC Pro ur tältet och hängt den i skuggan för att så ett bra värden på morgonens temperatur. Mer om ADC Pro på Mina Tips

Observera att skalan för trycket i millibar inte börjar vid noll.

Epilog

Finland har mycket gott om cykelbanor jämfört med Sverige. Dessa utnyttjar inlines åkare som är betydligt fler i Finland än i Sverige. Ännu fler hundar på landet i Finland skäller när de ser en liggcykel än i Sverige.

Olja eller något liknade hade kommit på tältpåsen och den vattentäta påsen där jag har sovsäcken, lättviktsmadrassen och kudden. Troligen hade detta hänt på båten. Provade att tvätta dem men endast med bensin fick jag bort det.