2004 - Tyskland

Hem Upp 1987 - oväntade lågtryck 1988 - Stockholm-Göteborg 1992 - kaotiskt packande 2003 - Danmark på liggcykel 2004 - Tyskland 2005 - Sverige - Finland 2006 - Storbritannien 2007 - Kulturcykelsemester 2008 - Två turer 2009 - Norge 2010 - Beredskap 2012 - Kallt väder 2014 - Kort resa

 

Prolog

Så var det dags att återigen fara på en cykelsemester med liggcykeln. Denna gång till norra Tyskland. Cykeln transporterades på taket med  en cykelhållare på takräcket. Bak på min liggcykel fanns en justerbar stöddämpare. Den hade två luftkammare som man pumpade i två olika tyck beroende på den tyngd man lastade på cykeln. Tyvärr visade det sig en vecka innan jag skulle fara att en av kammarna inte var lufttät. Snabbt beställdes från Tyskland en ny stöddämpare till Växjö och Jary, som säljer den liggcykel jag har, då den inte skulle hinna komma till Skellefteå. Den nya stötdämparen har bara en kammaren som man pumpar upp.

Bilen skulle denna gång ställas hos släktingar i Skivarp i Skåne.

Bettundbike är hotell och pensionat i Tyskland som har tjänster för cyklister som att kunna låsa in cykel, cykelkartor, kontakter med cykelreparatörer m.m. Webbsida: http://www.bettundbike.de/

 

2004-06-13

Packade allt som skulle med och for 14:30 från Skellefteå. Kom ca 20:00 till Malmbadens camping i Hudiksvall. Där var en tysk motorcyklist som hade samma tält som jag, Hilleberg Stalon GT. Han berättade att hela familjen, två vuxna och två barn, hade använt tältet. Jag provade min tyska med honom och det gick så bra att vi fortsatte med engelska. Tysken hade en väldigt konstig karta över Sverige så jag uppmanade honom att köpa en bättre.

2004-06-14

For ca 9:30 från Hudiksvall och kom till Växjö och Jary (Janne Rydman)18:30. När vi skulle montera den nya stöddämparen fattade vi inte riktigt hur alla monteringsdelar skulle sitta. Efter ett tag såg vi att det berodde på att en av dem var felaktig. Direkt börjande Janne ringa runt i Växjö för att hitta någon som kunde svarva en riktig del. Vid ca 20:00 hittades en som vi for till. Han höll på att bygga ångbåtar och bilar. Han lovade att biten skulle vara klar nästa dag för ikväll gällde EM fotbollen. Tog in på Växjös camping, Evedals camping, där det byggdes för fullt. Kom efter det hade stängt men en person i stuga 3 visade var jag skulle slå upp tältet.

2004-06-15

Det ser ur som Janne är våldsam med cykeln men det är bara en hylsa som ska knackas loss.

Janne hade monterat stötdämparen med den nygjorde monteringsdelen när jag kom till honom. Justeringen av trycket tog tid då inga riktvärden fanns. En o-ring på pistongen skulle röra sig max 7 mm. Dessutom var det svårt att veta vad man skulle lasta på för den inställningen. Vi antog det var vikten på personen på cykeln man menade. For från Växjö till en camping i närheten av Skivarp. Det gick inte att bo hos släktingar då huset renoverades. Kallt och blåsigt på campingen. Stannade till vid en bensinstation för att se om de hade små förpackningar av handrengöringsmedel. Det var två damer som skötte den. När jag frågade om de hade handrengöringsmedel svara de "Använd Yes istället, det tar bort allting"

2004-06-16

Natten blev oroligt beroende på blåsten och att jag måste upp tidigt för att hinna med båten till Travemünde från Trelleborg som skulle gå 10:10. Klev upp 05:10. Kom 07:30 till släktingarna. Trycket i stötdamparen visade sig vara för dåligt med packning. Man skulle alltså ha ett tryck som gällde får all på cykeln. Fick lasta på allt packning och mig själv 2 gånger innan jag fick rätt tryck. For 08:00 med cykeln mot Trelleborg, blåsigt och kallt. Eftersom allt i båtväg har utomordentlig skyltning så hittade jag TT-lines biljettkontoret först efter frågat flera personer. Kom dit 09:40. På biljettkontoret kom det fram att deras webbsida visade fel. Båten gick inte 10:30 utan 10:00 men jag hann med den ändå. Åt lunch på båten. Tog lite av varje. Vid avfärden från båten i Travemünde körde jag och flera bilar fel. Den vanliga båtskyltningen alltså. Hittade efter lite letande campingen som ligger i närheten av Skandinaviahamnen. Hade tyvärr fått huvudvärk på båten, troligen p.g.a. det stressiga förmiddagen och blåsten vid cyklingen.

2004-06-17

Åter kall natt. Regn när jag for från campingen. For österut. Mycket svårorienterat. Även bilister hade det svårt. Såg flera bilar där kartan var framme.

Regn på färjan

Åkte färja över viken med två tyskar som också var på cykelsemester. Han hade samma GPS som jag, Garmin eTrex Vista. De stannade efter färjeöverfarten medan jag fortsatte. Krånglade mig fram på omvägar då en del vägar GPS:en visade inte längre existerade. Råkade ut för en rejäl åskskur. En av blixtarna slog ned i närheten de blixtrade och small samtidigt. Regnet vräkte ned vilket gjorde att jag stannade vid vägkanten. På nedresan hade jag kört bil i en åskskur och insåg att man inte ser särskilt bra från bilar när det regnar kraftigt. Tog in på ett Bettundbike hotell i Mölln.

Hotell i Mölln. Alla hotellbesök såg lika dana ut. Bre ut allt för att torka.

2004-06-18

Åt frukost på hotellet. Mer lättorienterat idag med fler cykelvägar. Hamnade ändå på flera smala vägar med mycket trafik. Tyska bilister kör mycket fortare än svenska eller så har de mycket bullrigare däck. Mötte på en av cykelbanorna en tysk på liggcykel med cykelkärra. Han hade precis startat sin tur och endast varit igång några timmar. Jag fortsatte mot Lüneberg som jag hade tänk stanna i. Den var dock större än jag trodde så jag fortsatte och hamnade i Ebstorf som var en mindre stad. Alla i denna stad hade t.ex. inte sina cyklar låsta utanför livsmedelsbutikerna. I Ebstorf låg tre av de fyra livsmedelsbutikerna precis bredvid varandra. Tog in på Ebstorfs camping.

2004-06-19

Regn nästan hela natten. Handlade mat i Ebstorf. For därifrån ca 11:30. Även idag gick det bra att hitta vägarna man skulle fara. En riktig regnskur under dagen. Tyskland har inte många pizzerior. Det finns knappt alls. På kvällen var den nästan molnfritt. En skandinavisk hörna råkade det bli på campingen i Celle med två svenska ekipage, ett danskt och ett norskt.

Den skandinaviska hörnan på Celles camping.

Husbilen till höger är svensk. Husvagnen bakom tältet är dansk. Skåpbilen till vänster är norsk.

2004-06-20

For ca 11:30 från Celles camping. Även Celle var större än beräknat, 9 km från norr till söder, så jag fortsatte färden. Stora städer är besvärliga med liggcykeln jag har. Bättre väder idag. Några regnstänk men inga skurar. Navigerade med hjälp av GPS:en vilket gick riktigt bra. Cykla dock omkull när jag läste på GSP i en av städerna under färden. Flera städer har en kant mellan cykelbanan och gångbanan. Kommer man snett mot den faller man om man inte är beredd. Två gånger under dagen skickades vi cyklister ifrån den väg jag försökte följa och båda gångerna hjälpte GPS:en mig att hitta rätta vägarna. Det blev en hel del stadskörning under dagen med många stopp och start vid trafikljusen. Fick ont i höger knä p.g.a. detta. Hittade en pizzeria under dagen som inte hade några pizzor! Det blev en jägarschnitzel istället. Många tyska vägar har en separat cykelbana.

Cykelbana vid väg

Tyvärr har inte alla det. På en av de smala tyska vägarna utan cykelbana stannade jag för att äta lite. Just där hade folk tömt trädgårdsavfall trots att flera skyltar visade att det var förbjudet. Medan jag stod där kom en tysk i bil med ett släp fullt med trädgårdsavfall. Denne tysk berättade att på den väg jag cyklade hade 4 personer omkommit i år. Ojdå, hoppas man överlever dagen. Tog in på ett Bettundbike hotell i Hildesheim.

Interiör från hotellet

2004-06-21

For från Hildesheim ca 09:30. Började komma in i mer bergiga trakter. Tyvärr hoppade en del växlar. Jag ringde upp Janne i Växjö och med hjälp av honom som kollade i manualen lyckades jag vid vägkanten fixa till växlarna. Något hade hänt med växeln då jag fick skruva en del inställningar i ändlägena. Växeln såg dessutom vriden ut. Detta tog ca 2 timmar.

Cykeln innan växelfixen

Jag bad Janne att ta hem en ny växel till Växjö. Provade också om tipset att Yes skulle fungera som handrengöringsmedel. Det gjorde det! När jag väl kom igång så träffade jag efter en stund en tysk långfärdcyklist på en vanligt cykel. Han for iväg medan jag studerande kartan men i en rejält lång nedförsbacke (2 km?) hann jag ikapp honom. Vi cyklade sedan tillsamman till Freden där han skulle övernatta. Jag fortsatte mot Einbeck och vad jag trodde var ett Bettundbike hotell som låg en bit utanför Einbeck. Efter att ha cyklat uppför i flera kilometer upptäcktes att så inte var fallet. Jag fortsatte därför mot Einbeck samtidigt som det började regna. I Einbeck hade de skyltar som utmärkte en hotellrunda. På den upptäckte jag ett Gasthaus samtidigt som regnet vräkte ned. Tyvärr var det fullbelagt men ägaren ringde runt och fixade ett ett rum hos en privatrumsförmedlare.

Rummet som privarumsförmedlaren fixade. Som tur är syns det inte på fotot att golvet blev blött.

2004-06-22

Åt frukost på privatboendet. Han som skötte det var som en hustomte. Han hade åsikter om allting. Varför jag inte drack kaffe utan te, varför cykeln var låst trots att de hade behövts helikopter för att stjäla den. Jag sa det hade med försäkringen att göra. Egentligen är orsaken att cykeln står inte så stadigt på sitt stöd. Om någon knuffar till cykeln kan stödet vika sig och cykeln faller, men det fixade jag inte att förklara på tyska. Ringde en naprapat jag känner om det onda knäet. Fick en del råd. Lämnade Einbeck för att via småvägar hitta till Hann. Münden. En feltolkning av en avståndsmarkering i kartan gjorde att jag kom fram till Hann. Münden fortare än beräknat. Knäet hade då hållit för dagens cykling och nu skulle jag stanna en dag i denna stad. Alla tyskar jag träffat under färden hitintills hade bara gott att säga om denna stad. Jag slog upp mitt tält på campingen i Hann Münden som ligger 100 meter från stadskärnan. Medan jag åt hörde jag svenska och danska röster när de slog upp sina tält. Danskarna hade en TV som de ställde upp i campingens kök och vi svenskar och danskar + en tysk tittade på Danmark-Sverige matchen.

2004-06-23

Stannade kvar i Hann. Münden dels för att de var planerat så och även för att vila knäet. Campingen i Hann. Münden ligger ca 100 meter från den gamla stadsdelen. Gick runt i staden. Tittade och fotograferade.

Ingång för fotgängare till den gamla staden med rester av ett torn bredvid.

Slottet i Hann. Münden. Med på nästan alla vykort som gick att köpa.

Idag finns en mängd förvaltningar och ett museum i byggnaden.

En av två gågator som gick igenom den äldre staddelen

Torget i Hann Münden. Det gick inte att lista ut vad byggnaden användes till.

I källaren fanns en restaurang.

Åt en pizza till lunch för första gången i Tyskland. Om denna pizza är normgivande är de tyska pizzorna små, stor som ungefär en svensk normal tallrik. De gör dem dessutom i halv storlek. Handlade mat. Kundkorgar är ovanliga i Tyskland, har bara sett det enda enda gång på denna resa. Åt på en asiatisk restaurang på kvällen.

2004-06-24

Steg upp 06:00 för att komma iväg tidigt denna dag. Blåsigt. Kom iväg ca 09:30. Många grenar fanns på cykelbanorna efter den storm som dragit fram.

Grenar på cykelbanan

Lätt cykling då det var kraftig medvind och mest nedför då jag cyklade nedför floden Weser. Det syntes att det hade blåst. Cykelvägarna där det fanns skog var fulla med grenar och ibland delar av träd. Tältade på en camping vid Weser. Fortsatt blåsigt.

2004-06-25

Kall natt och kall morgon. Regn och blåst. Det var så kallt i regnet att tårna domnade bort. Det regnade sedan hela dagen. Cyklade omkull i en nedförsbacke där ett brunnslock stack upp. Inga större skador. När jag kom till Springe vid 3-tiden på eftermiddagen fick jag nog. Längtan efter värme gjorde att jag började leta efter hotell. Jag höll inte på att hitta något. Hittade så småningom ett hotell som låg tillsammans med en kinesrestaurang. Han som skötte hotellet och kinesrestaurangen ville ha 35 euro för ett enkelrum. Näst billigast hitintills. Jag frågade också var jag kunde ställa cykel. "Här" sa kinesen och pekade så jag trodde det var någonstans på utsida. Icke så, det var i hotellfoajén jag kunde ställa cykeln.

Cykeln i hotellfoajén

Halkade tyvärr i marmortrappen när jag skulle bära upp packningen till hotellrummet mest beroende på de blöta cykelskorna med sin halkiga sula. Fick efter det svårt att sitta i en del lägen som ofta förekommer i tält. Hade svårt att få upp värmen. Värmen kom när jag åt middag på kinesrestaurangen. Tog "Meny för en person" som innehöll förrätt, huvudrätt och efterrätt. Tittade på nyheterna i TV. En virvelvind hade gått fram som raserat flera byggnader och jämförelse med virvelstormarna i USA gjordes. Väderpresentatören lovade värme och mindre nederbörd.

2004-06-26

Startade ca 08:30 med att försöka hitta en väg norrut från Springe. Första försöket misslyckades. Sökte mig då österut för den vägen gick sedan norrut. Tyvärr var den en motortrafikled men parallellt med den gick en vanlig väg. Jag frågade en tysk om hur man med cykel skulle komma norrut. Hans beskrivning var något i hästväg. Man skulle först cykla söderut till Völksen. Det fanns skyltar om cykelväg till Hanover men de var så få att jag kom fel. Kom för långt västerut och utanför kartbladet jag hade i kartfodralet. Endast med hjälp av GPS:en kom jag rätt igen. Cyklade under dagen igen två långsträckta byar där husen endast låg längs huvudvägen. Sidovägar saknades. Otterhagen var ca 3 km och Rodevald ca 10 km men jag kom in i byn efter ett tag så jag cyklade 7 km i Rodevald. Campade på Rethems camping där jag faktiskt var ensam som tältade.

Enda tältet på Rethems camping.

Också från Rethem. Det fanns stora grenar på marken som blåsten slitit loss.

2004-06-27

Regn under natten och på morgonen. Regnet slutade på förmiddagen men hela dagen var mulen. Lätt cykling och lätt att orientera under dagen. Fick punktering på framhjulet. Pumpade upp slangen för att kolla om jag kunde se hålet. Det var inga som helst problem. Hålet var ca 3 millimeter avlångt och pös ordenligt. Det tog inte många sekunder efter jag sett hålet på slangen att  hitta i däcket det som orsakat punkteringen. En liten glasbit. ca 3 millimeter bred och 0,5 millimeter djup. Då undrade jag hur i en så liten glasbit kunde ställa sig på kant. Nu när detta skrivs har danska forskare tagit reda på om man får mer punkteringar i regn och deras resultat är att så är fallet. Spetsiga föremål ställer sig i regn med spetsen uppåt. Dessutom mjukar regnet upp gummit i däcken. Blev ordenligt smutsig om händerna och återigen fungerade Yes utmärkt att få bort smutsen. Kom till Zeven och tog in på campingen i närheten.

2004-06-28

Steg upp 06:00 för att komma iväg fort denna dag. När jag skulle fara krånglade växlarna mer än någonsin. Stannade och så då att en av ekrarna var av och hade åkt in i kedjan. Tog bort ekern och spände ekrar som satt löst. Jag fick lämna mitt bagage i receptionen. Hon som skötte den tipsade om en cykelaffär i Zeven. Hittade den enligt hennes beskrivning trots att vägen dit var 8 km. Hon i cykelaffären sa att tyvärr jobbar inte cykelreparatörerna på måndagar. Jag frågade då om hon kände till någon annan cykelreparatör. Med en ny beskrivning hittade jag honom. Han bytte eker och riktade hjulet för 10 euro. Kom till campingen vid 11:30. Just då körde ambulans, brandkår och polis med sirenerna på längs vägen bredvid campingen. Man kommer aldrig att få veta vad som hänt, tänkte jag. Jag fick fel på den punkten. Efter ca en mil där jag svängt av från vägen från camping som gick mot öster till en väg norrut låg i en kurva låg en bil på taket i innerdiket. Ägaren till bilen samlade ihop delar från vägen och en polisbil stod vid vägkanten med blåljusen på. Lättorienterat även denna dag. Hittade dock inte någon av de två Bettundbike hotell jag programmerat in i GPS:en. Ena hotellet fanns inte och det andra saknade Bettundbike skylt och såg för lyxigt ut så det blev camping istället. På den campingen jag tog in på så bodde också två dansk långfärdscyklister i var sitt tält. Ena tältet var en minitält just större än sovsäcken. Det andra tältet var lite större med en båge i mitten. De sov så länge på morgonen att jag undrade om de hade farit på någon utflykt utan att jag observerade det. Så var inte fallet utan vid halv 10-tiden steg de upp. Det var ungefär i min ålder. Vi kollade på varandras cyklar och när jag sa att liggcyklar inte gör att man får ont i nacken så hade de fått ont i nacken när de cyklade på sina cyklar av mountainbike typ.

2004-06-29

For från campingen vid 9-tiden. Åkte färja över viken.

Färjan med de vackert regntunga skyarna i bakgrunden

Färjan tog ca 25 minuter och vid slutet av färden hade det börjat att regna. När vi kom iland på andra sidan kom en rejäl regnskur efter några kilometers cykling. Stark medvind gjorde cyklingen lätt. GSP.en visade att de endast var 85 km fågelvägen till Scandiahamnen i Travemünde. Orienterade mig längs småvägar mot väg 206. Eftersom det var en större väg var det inte säkert att det gick att cykla längs den. I Bad Bramstedt skulle jag möta vägen. Där hittade jag Burger King och åt en hamburgare med pommes frites. Väg 206 hade cykelbana så nu gick färden snabbt mot Travemünde. Väl framme i Travemünde blev det svårt att orientera igen. Kom till Scandiahamnen 20:00 och båten skulle gå 22:00. Osäker om var man köpte biljett så hamnade jag först i 15 minuters telefonkö till TT-line i Sverige. De uppmanade mig att ringa TT-line i Tyskland då de inte kunde ordna några så kort före avgång. Ringde då TT-line i Tyskland. De svarade omedelbart och sa att jag kunde köpa biljett vid Check-in kuren. Väl där frågade hon var i kuren vilken kupé ,jag ville ha enkelbädd, tvåbädds eller fyrbädds kupé. Enkelbädd kostade 122 euro. Då de inte gått så mycket pengar p.g.a. allt regnande så tog jag enkelbädd. När hon skulle fylla i uppgifterna så räckte jag fram campingkortet då alla uppgifter stod där. Det var tur att du visade mig campingkortet sa hon då för det ger 10% rabatt på priserna.  Priset blev då 109,80 euro for enkelbäddskupé. Packade om i cykelväskorna när jag kommit ombord på båten för att ta med så få väskor som möjligt till kupén.

Kupén för 109,80 euro, ca 1010 kronor.

Duschade och gick sedan och åt kaptens buffé för 30 euro. Var för trött för att välja en massa från alla rätter. Åt därför en portion med lax och potatis och en med kyckling och ris. Avslutade med efterrätt med tårta och fruktsallat. Kom i säng just innan tolv.

2004-06-30

Steg upp 06:00 och åt frukost för 20 euro. Hutlöst dyrt. Bar ned cykelväskorna och packade om dem igen. På båten var det nästan uteslutande långtradare. När flera sådan startar samtidigt på en båt bullrar det otroligt mycket. Jag och två tyska långfärdscyklister, far och son, fick vacker vänta på långtradarna tills en långtradare som var ovanligt tungt lastat smög sig av båten. Likafullt tog bakända i landbrygga så det slog gnistor och dammade. Två av de fyra delarna av landbryggan vek sig. Bommarna gick ned och ingen fick fara iland för än bryggan var fixad.

De två mitt plattorna som böjdes ned av långtradaren.

Detta orsakade ett längre stopp. Tydligen hade detta hänt förut. Efter en massa knapptryckande av personalen så fixade dom det hela. När så bommarna gick upp igen så passade vi cyklister på att fara iväg före långtradarna. Efter att återigen hamnat fel när vi skulle ut visade jag tyskarna grinden bakom bensinstationen som jag använt på utfärden. Cyklingen till Skivarp visade på en gång kontrasten mellan Tyskland och Sverige. Färre bilar som körde sakta! Kom vid niotiden till min moster i Skivarp. Stannade där till ca 14:00 då jag började färden mot Växjö. Kom dit vid 17-tiden. Bjöds på middag innan vi åter kastade oss över cykeln nu för att fixa växeln och sätt på Shimano XTR bromsar. Det hanns inte göras så mycket på cykeln innan det kom några kunder som skulle köpta ett fotogenkök. Det tog tid och först vid ca 20:00 var de färdiga. Vi fortsatte att skruva på cykeln men vid 20:30 så for jag till Evedals camping i Växjö. Nu var nybyggnaden nästan färdig och om en vecka skulle serveringen i den öppnas.

2004-06-31

Janne på Jary hade konstaterat att växeln på cykeln var skadad så den nya monterades istället. Han hade även monterat Shimano XTR bromsarna. Efter det skulle jag prova cykeln i duggregnet. Växeln fungerade som den skulle. De nya bromsarna var mycket mer effektiva än den gamla, tyvärr gnisslade bromsarna bak. Det skulle jag fixa när jag kom hem. Efter den turen lastades cykeln på bilen och jag började färden mot Skellefteå. I början märktes det att man sovit för lite så jag fick stanna och vila ett par gånger. Allt eftersom dagen gick piggnade jag till. Fikade vid en större vägkrog. Dyrt. Kom till Gävle ca 20:00 där jag tog en skinkmacka och en kopp te. Billigare än förra stället. Enkel matematik (medelfart * avstånd) gjorde att jag skulle vara i Skellefteå vid 2 tiden på natten. For förbi Sundsvall vid 21:30 och kom till Skellefteå kvart i två på natten.

Epilog

Använde Turtle Insects Remover för att få bort alla insekter från cykeln. Kan rekommenderas trots att sprayflaskan är dyr. Spolade sedan av den och lät den torka. När jag provade cykeln igen så fick jag åter justera växlarna innan de fungerade bra. Gnisslet från bakbromsarna var som bortblåst och har inte heller återkommit.

Tyskland som cykelland är inte lika bra som Sverige och Danmark för det är ofta trångt på vägarna. Detta kommer troligen att bli bättre i framtiden då det är på gång flera nationella cykelleder. Där det finns cykelbana är vägarna utmärkta för cykling. Det är stor skillnad att cykla på cykelbana vid vägen än på vägen då det är så mycket trafik. Tyvärr saknar vanliga kartor markering för vilka som har cykelbana eller inte.  Det finns på cykelkartor men cyklar man i en större del av Tyskland kan man inte använda dem hela tiden. I vissa delar i Tyskland är de mycket svårorienterat särskilt vid den forna gränsen mellan Öst och Västtyskland. Det beror på att vissa vägar har försvunnit och nya tillkommet på uppenbart kort tid då kartan i min GPS visade vägar som inte existerade längre och den är från 2002.