2003 - Danmark på liggcykel

Hem Upp 1987 - oväntade lågtryck 1988 - Stockholm-Göteborg 1992 - kaotiskt packande 2003 - Danmark på liggcykel 2004 - Tyskland 2005 - Sverige - Finland 2006 - Storbritannien 2007 - Kulturcykelsemester 2008 - Två turer 2009 - Norge 2010 - Beredskap 2012 - Kallt väder 2014 - Kort resa

 

Prolog

11 år sedan förra cykelsemestern kräver en förklaring. 1992 startade jag och en kompis ett dataföretag som det hette då, IT företag idag. Vi fick enormt mycket att göra då vi tjänade dåligt på de första jobben i den lågkonjunktur som var. Det blev ingen semester 1993, 1994 och 1995. Under dessa år så cyklade jag på min Cannondale T1000. Efter en längre tur 1995 fick jag ordenligt ont i nacken. Jag har haft problem men nacken hela livet så det var inte helt överraskande. For till en naprapat som rätade till det hela. Jag fick instruktioner hur jag skulle göra för att  hålla nacken i rätt läge. Nästa dag var det onda helt borta. Fortsatte och cykla på min Cannondale T1000 men mindre än förut. Våren 1996 visade det sig att vi nog skulle kunna ta en liten semester. Min kompis som var fiskeintresserade ville köpa ny fiskeutrustning. "Jag har bara hunnit fiska 2 timmar per år de senaste åren", sa han. Jag sa att vi inte skulle slå ihjäl våra drömmar så han for och köpte fiskeutrustning och jag beställde vattentäta cykelväskor från Karrimor. Det blev si och så med semestern 1996 så någon cykelsemester hanns inte med. Jag började också undra om jag någonsin skulle kunna ha någon cykelsemester med tanke på nackproblemen. Åtskilliga gånger fick jag också en kraftig huvudvärk vid nackproblemen. Vid nyåret 1996 fick jag enormt ont i nacken, så ont att de blev svårt att sova. Naprapaten jag besökte sa att om detta fortsatte skulle jag kanske inte kunna hålla huvudet uppe. Fick sjukskriva mig en vecka. Började ta promenader för att träna upp nacken. Gjorde en tur med cykeln 1997 på 3 mil men fick ont i nacken av den turen. Flyttade 1998 från en lägenhet till ett radhus. Gjorde en tur 1998 på 2 mil med Cannondalen då jag satt mer upprätt under färden. Upptäckte ändå att nacken inte for bra av detta. Slutade därför att cykla och började att promenera i stället. Trodde att en cykelsemester aldrig mer skulle ske i mitt liv. Fortsatte dock att vara med i Cykelfrämjandet. Promenerade 2-3 gånger i veckan åren 1998-2002.

 

I Cykling, Cykelfrämjandets medlemstidning, 2002/4 så testade man en liggcykel, Cannondale Recumbent. Cykeln kostade 28000:- Jag började då söka på liggcykel och hittade snabbt HPV-Sveriges hemsida. Sökte också på "recumbent", det engelska ordet för liggcykel. På sidorna där fördelarna med liggcykel fanns så betonades att rygg och nacke inte belastades på en sådan cykel. Jag frågade också naprapaten som jag besöker regelbundet om en liggcykel var bra för nacken och det intygade han. På HPV-Sveriges hemsida så fanns det länkar till olika tillverkare av liggcyklar, dessutom gick en av lånkarna till en större länksida i Tyskland.

Efter att ha tittat på liggcyklar och funderat i några månader så bestämde jag mig för att köpa en. Den jag slutligen hade fastnat för var den tyska  HP-Velotechnik Streetmachine GT en långfärdscykel. Det tester som fanns om den visade att den var en av de bästa liggcyklarna för långfärder. Sedan hade HP-Velotechnik länkar till användare av den som cyklat 1000-tals mil med den.  Det visade sig också att den hade en svensk importör, Jary i Växjö. Jag ringde och pratade med honom om cykeln. Cykel tillverkades endast på beställning så jag skulle säga vilken konfiguration jag ville ha av den och sedan skulle de ta ca 3-4 veckor innan jag fick den. Att bestämma vilken konfiguration man ville ha av cykeln blev besvärligt.. Priset varierade mellan 22000-36000 kronor beroende vad man valde för grejer till den. Enligt Janne på Jary fanns det 1600 olika varianter om man tog alla alternativ. Efter 1,5 månads fundering beställde jag cykeln och priset på den skulle bli ca 24000:-. Samtidigt började planeringen av en eventuell cykelsemester. Danmark blev snabbt första alternativet. Efter 4 veckor började jag undra var cykeln var. I samma veva ringde Janne från Jary och sa att den var på gång. Jag fick kollinumret och kunde se att den fanns i Skellefteå den 30 april, valborgsmässoafton. Jag ringde Schenker som var fraktbolaget och kollade läget. Hon som svarade sa att de hade mycket att göra då de jobbade halv dag så hon kunde inte garantera att de skulle hinna. Även vårt företag hade halvdag. Det byggdes i området där vårat företag finns och Schenker levererade mycket till det. När jag for hem vid 13 tiden skulle jag göra en del ärenden innan jag for hem. Jag såg då en Schenker bil i området och fick en känsla av att cykeln fanns i den och att jag inte skulle hinna hem innan bilen levererade den. Jag gjorde mina ärenden och körde sedan hem så fort jag kunde bara för att möta Schenker bilen och sedan se paketet med cykeln stå på uppfarten. Med visst problem lyckades jag bra paketet till garaget där jag packade upp den.

Jag har ganska korta ben så jag fick skjuta in röret som man justerar för benlängden i innersta läget och då måste även kedjan kortas. De visades sig på en gång att det inte räckte så jag fick kapa en del av det främre röret. Sedan skulle man måla rostskyddsfärg där man kapat röret. Detta tog hela 1 maj att göra. Efter att rostskyddsfärgen torkat och röret var på plats igen så fick kedjan kortas ytterligare och de teflonrör som kedjan löper i måste också kapas. Ändarna på teflonrören skulle sedan värmas och utvidgas så de blev trattformiga. Efter att allt detta var klart den 2 maj kunde jag prova cykeln för första gången. Nu skulle det visa sig om jag slängt ut 24000:- på en cykel som min nacke inte skulle klara eller om det skulle gå bra. Det blev en vinglig första färd. En stor fördel med denna cykel jämfört med Cannondalen är att man kan använda vilka kläder som helst när man cyklar på den. Det var 7 grader vid första cykelturen vilket kändes kallt. Stanna och starta visade sig snabbt vara det svåraste. Jag ramlade en gång då jag skulle stanna. Foten halkade undan på den sand som fanns på asfalten. Då bestämde jag mig för att öva start och stopp tills det satt. Efter att ha cyklat några turer under två veckor så besökte jag naprapaten för en koll. Det visade sig att nacken var helt OK. För första gången på flera år behövde han inte justera något. Cykeln belastade inte nacken utan var bra för den i stället!

Efter detta glädjande besked så tog planerna på en cykelsemester i Danmark ordentlig fart. Jag beställde kartor, broschyrer och campingguide frän danska turistföreningen. När jag skulle prova Karrimors cykelväskor på cykeln så passade de inte. Krokarna var för snäva för stängerna på pakethållarna. Krokarna var också för stabila för att kunna töjas ut. Det blev att snabbt bestämma sig för några andra väskor. Valet föll snabbt på Ortliebs cykelväskor då de också var vattentäta och dessutom fanns på bilder där de satt på cykeln, så det borde passa. Jary som jag hade köpt cykeln av sålde även Ortliebs grejer så jag beställde väskorna av honom, ett par Ortlieb Bike-Packer Plus och ett par Sport-Packer Plus. På Mina tips finns alla grejer som köptes och som jag hade med till utvärdering. När jag fått alla grejer så gjorde jag en testtur under en helg. Den gick på fredagskvällen från Skellefteå till Österjörn i regn, 50 km. Där jag övernattade. På lördagen sken solen och färden gick från Österjörn till Jörn, Myrheden och sedan till Fällfors, ca 72 km. Där nästa övernattning skedde. På kvällen visade det sig att jag hade solbränt mig ordentligt särskilt på benen. Det blev plågsamt att gå. Nästa dag tog jag till oändligt solskyddsfaktor och hade på mig vindbyxorna och vindjackan trots det var soligt och varmt. Cyklade från Fällfors till Skellefteå en sträcka p ca 60 km. Efter provturen visste jag vad jag skulle ha med mig p cykelsemestern utom några prylar som ännu inte hade kommit nr den gjordes. Efter 2 veckors halvsemester då jag hade beredskap åt en kund så bar det iväg mot Danmark.

Cykelsemester i Danmark

2003-07-22

Danmarks resan startade med att jag monterade isär cykeln så att den skulle rymmas i min Golf och packade cykelväskorna.

 

2003-07-23

Nästa morgon packades cykelväskor, verktyg och cykelpump in i bilen. Resan till Göteborg till släktingarna där jag skulle parkera bilen hade börjat. Från Skellefteå till Göteborg är det, enligt kartprogrammet till min GPS Garmin eTrex Vista, 116 mil. Första dagen hann jag till Köping där jag campade.

 

2003-07-24

Nästa dag fortsatte jag mot Göteborg och var vid ca 16 tiden framme hos släktingarna. Monterade ihop cykeln, justerade växel och bromsar, vilket tog längre tid än planerat. Insåg efter ett tag att jag inte skulle kunna starta cykelresan denna dag. Gjorde istället en testtur bland folk och militärer som av någon anledning var ute pä gatorna i Frölunda. Det började regna på kvällen, mer och mer intensivt.

 

2003-07-25

Just innan avfärden

Regn även på morgonen. Gjorde en lista på de grejor, som momentnycklar och hylsnyckelsatser, jag inte tog med min på cykelsemestern så inget skulle glömmas bort när jag kom tillbaka. Denna administration och morgonfikat gjorde att jag kom iväg 10:30. Motvind. Hittade snabbt ut ur Göteborg beroende på en utmärkt skyltning på cykelbanorna. Använde GPS:en för den fortsatta navigeringen. Den visade ofta vägar som flöjde Sverige leden så jag började följa den. Tyvärr så hade många av cykelbanorna en grind som var lätt att passera med en vanlig cykel utan packning men mycket svårt med en liggcykel med packning så de första milen gick långsamt. Väl ute på landsvägen gick milen fortare. Mötte en annan liggcyklist som också var på cykelsemester. Han hade en vimpel med flagga på cykeln för att synas bättre. Åt på en matservering i sa ca 60 km från utgångspunkten.

Matstället i Åsa

Tyvärr är det ofta dåligt med service som matvaruaffärer och matställen längs de trafikfattiga cykelvägarna så de kan dyka upp först efter flera mil. Anlände till Varberg bara för att upptäcka att alla campingplaster var fullbelagda. Hittade efter visst letande, som innebar ca 10 km extra cyklade, reservcampingen som drevs av en idrottsförening. Kom fram ca 20:00. Campingen kostade 100 kronor trots att dusch, toalett och kallt vatten till disk var det som erbjöds. På denna camping uppdagades det varför alla campingplatser var fullbelagda. En stor konsert skulle hållas i Varberg. Campingen var full av ungdomar som skulle till den. Natten blev dock lugn trots detta.

Dagsetapp ca 100 km.

 

2003-07-26

Reservcampingen i Varberg

Vaknade med huvudvärk. Detta är nästan standard på mina semestrar att få huvudvärk någon av de första dagarna. Tog en värktablett och startade dagen i ett lugnt tempo. For iväg ca 10:30. Tog ett pizza innan jag for ut ur Varberg. Kraftig motvind, regn under morgonen och förmiddagen. Det klarnade upp mitt på dagen. Jag använde GPS:en för att ta mig genom Falkenberg på cykelbanorna och vidare söderut. GPS:en navigerade mig igenom några mycket idylliska bygder. Vis av gårdagen så började jag leta camping tidigare denna dag. Hamnade på Haverdals camping.

Dagsetapp ca 80 km.

 

2003-07-27

Mulen morgon men inget regn. Cyklade Ginstaleden tills jag kom till Skåne. Träffade en schweizare. Han cyklade snabbare än jag p.g.a. mindre packning så efter ett tag försvann han. Hann ikapp honom när han hade fått punktering, för tredje gången i Sverige. Hans resa startade i Kiel i Tyskland. Medan schweizaren lagade punkteringen kom dagens regn som höll på mellan 13:00 och 16:30. Märkte att cykeln var lite svajig. Stannade till i en liten by i regnet för att kolla varför. Märkte då att det var lite luft i bakdäcket. nej, punktering i regnet. Jag skruvade loss hatten för att pumpa hjulet och då kom hela ventilen med. Skruvade åt den och pumpade upp hjulet det som nu gick med den lilla pumpen jag hade med. Hjulet läkte inte mer den dagen. Hamnade efter att ha cyklat på flera cykelbanor i Båstad. I backen söder om Båstad blev det så brant att min lägsta växel inte räckte till och jag fick skjuta cykeln. Detta var obetydligt lättare än att cykla i backen. På väg mot Ängelholm visade det sig att Ängelholm inte existerade. I alla fall inte på vägskyltarna. Insåg att jag p.g.a. den dåliga skyltning hade cyklat längre än nödvändigt. Svängde in på nästa väg som borde gå mot Ängelholm. Efter halva vägen mot Ängelholm så dök "Ängelholm" upp på skyltarna. Vore skyltning på detta vis i norra Sverige skulle många ofta köra 5-10 mil i onödan för att leta efter samhällen. Körde förbi Ängelholms flygplats och letade sedan upp campingen där.

Dagsetapp ca 80 km.

 

2003-07-28

Det utlovade vackra vädret lyste med sin frånvaro på morgonen då det kom en regnskur. Var förbi en bokhandel för att köpa gummiband till regnbyxorna och till apoteket för att köpa en salva då jag var ganska öm i baken eftersom det visat sig att kortbyxorna jag köpt inte var helt idealiska för cykling. De nötte för mycket i baken. Endast med hjälp av GPS:en hittade jag väg 170 söderut från Ängelholm. Den dåliga skyltningen fortsatte. På väg mot Helsingborg cyklade jag ikapp en skotte från Glasgow. Han hade en gitarr på ryggen men annars mindre packning än jag hade på min cykel. Vi följdes åt ända till Helsingborg. Han hade dock sämre kondition än jag så jag fick vänta på honom då och då.

En bild på vindkraftverk medan jag väntade på skotten (ingen bild av honom tyvärr då vi pratade för mycket på vägen).

Även skotten tyckte att skyltningen var dåligt. När vi kom fram till Helsingborg visade han mig vilken båt jag skulle ta och var jag kunde köpa biljett.

I kön till båten Helsingborg - Helsingör

På båten träffade jag en svensk änka som bodde i Helsingör. Hon hade varit gift med en dansk man. Väl i Danmark började det vackra vädret som skulle vara i flera dagar. Följde väg 237 som går längs norra kusten på Själland.

Själland nordöstra kust

Träffade ett polskt par som cyklat från Polen via Tyskland sedan åkt båt till Sverige och nu var i Danmark på väg till stranden i staden som de inte kom ihåg vad den hette. Själv stannade jag på campingen i Hornbaek.

Dagsetapp ca 80 km.

 

2003-07-29

Sol hela dagen. Startade från Hornbaek. Gjorde ett eget vägval som inte blev helt lyckat. Väg 235 och sedan 205. Undvik väg 205 smal och mycket trafik. Kom vid 15 tiden till Hundested, åkte med färjan till Rörvig.

På färjan till Rörvig. Sol, sol, sol...

Hittade på en gång cykelled 2 nr jag kom i hamn och följde den till 7:an. Fick fylla på vattenflaskorna i en bondgård där de sålde ägg. Stannade på campingen i Vig.

På campingen i Vig med cykeln i tältet.

En något sliten camping där strömmen gick tre gånger samma kväll. Eventuellt berodde det på att en mindre nykter gäst hade använt duschen i barnskötar rummet då den hade varmvatten som man inte behövde polletter till. Ägaren förstod att något var i görningen då vatten började läcka ut under dörren. Personen hade inte bara duschat sig själv utan även hela rummet inklusive armaturen. Tyvärr höll jag på att tvätta under dessa strömavbrott. Vid varje strömavbrott startade tvättmaskinen, som man använde polletter till, om från början så tvättandet tog en mindre evighet. Torktumlaren var gratis. Det blev ingen middag då strömstrulet gjorde att jag inte hann till den stora matvaruaffär som finns i Vig. Åt lite kex och russin som jag hade med mig som mellanmål.

Dagsetapp ca 70 km

 

2003-07-30

Handlade mat på det ovanligt stora varuhuset som finns i Vig. Sol hela dagen. Fortsatte cykelväg 7. Hade medvind så nu gick milen fort. Åt en ovanligt pizza på en pizzeria mitt i jordbruksdistriktet. En capricciosa med färska champinjoner och mycket skinka och lite kryddor. Smakade mycket olikt alla andra capricciosa pizzor jag ätit.

Jordbruk (90% av Danmark)

Cyklade vidare. Fick fylla på vattenflaskorna hos en äldre farbror som blev mycket imponerad av cykeln. Stannade på den en-stjärniga campingen i Slagelse. I köket fanns flera lediga eluttag så här kunde jag ladda batterierna till GPS:en och kameran. De laddades medan jag lagade middagen och åt upp den. Det var fruktansvärt varmt i köket. Ännu varmare var batterierna när snabbladdaren var klar. De gick knappt att ta i.

Dagsetapp ca 90 km.

 

2003-07-31

Sol hela dagen. Åkte från Slagelse till Stora Bält bron. Efter visst letade hittade jag järnvägsstationen som skulle transportera oss cyklister. Det var jag med min liggcykel och packning samt far och son som var ute på en kortare tur. Det skulle till vagn 71 och jag till vagn 72. Tåget kom och jag hittade vagn 72. Det visade sig att det var två höga trappsteg cykeln skulle uppför i vagnen. Till min förvåning så var far och son där och fadern hjälpte mig med att få in cykeln. Det hade gått till fel vagn och hamnat på vagn 72.

Vagn 72

I Nyborg på andra sidan Stora Bält handlade jag mat och tog ut pengar. Hittade cykelspår 6 som jag följde.

Del av cykelspår 6

I Odense hittade jag en cykelreparatör som hjälpte mig att pumpa upp däcket. Fortsatte sedan cykelspår 6 till Korup Campade i Blommenlyst väster om Odense.

Dagsetapp ca 70 km.

 

2003-08-01

Solig morgon. Använde mycket av solkrämen +35. Bestämde mig för att inte flöja något cykelspår utan ta kortaste vägen till Billund där Legoland finns. Det skulle ändå bli en lång tur på över 100 km. Lyckades med den erfarenheten som nu fanns och GPS:en hitta bra cykelvägar. Flöjde först väg 161 sedan väg 171. Åkte på småvägar nära Vejle. Just innan jag kom till väg 28 som går direkt till Billund från Vejle var det en ovaligt brant backe ned i dalen och sedan en lång uppförbacke. I den branta nedförsbacken, när de gick ca 40 km/tim, så svängde en Volvo (danskregisterad) plötsligt in på avtagsvägen framför mig. Jag måste här tacka cykelns V-bromsar för att det inte blev någon kollision. Väl uppe på andra sidan dalen fanns väg 28. Det var starkt trafikerad och såg inte allt för bred ut. Just då kom två danska cyklister upp för backen på sina racer cyklar. De sa att väg 28 inte var någon bra cykelväg men de skulle visa mig en mycket bättre cykelväg. Så jag följde med vissa problem efter dem då en långfärdscykel med packning definitivt är långsammare än en racer cykel med bara cyklist. Det visade sig att de danska cyklister hade cyklat Vätterrundan. Efter ca 1,5 mil så skiljdes vi. Det skulle rakt fram i korsningen medan jag bara behövde svänga höger och följa den vägen så skulle jag hamna rätt. Cyklade den vägen och kom förbi Billund flygplats som mest verkade vara för fraktflyg. När jag kom till Billund så fanns Legoland till höger om vägen och campingen till vänster. De danska cyklisterna hade visat mig den mest perfekta vägen till Billund. Tack ska ni ha om ni någonsin surfar in på denna webbsida. Jag tog in på campingen och betalade på en gång d man kunde vara kvar till 16:00 nästa dag om man gjorde så. De visade sig att campingen hade en restaurang. För 120 danska kronor kunde man ta hur mycket man ville, vilket jag också gjorde. Jag gick och tog mat 4 gånger innan jag var mätt. Man kunde också beställa frukost på restaurangen för 49 DDK. Man betalde i förväg och fick en biljett. På kvällen började det regna och så fortsatte det hela natten.

Dagsetapp ca 100 km.

 

2003-08-02

Regnet upphörde ca 07:00 på morgonen. Åt frukost på restaurangen. Ca 10:30 gick jag och flera andra på campingen till Legoland som låg ca 600-700 meter från campingen.

Legoland

Att man skulle hamna som vuxen bland en skock ungar visade sig vara helt fel. På Legoland fanns folk i alla åldrar från barn till pensionärer. Så gick man omkring och tittade på Lego byggena gjorda med över 50 miljoner bitar och troligen en del klister. De miljöer som var bygga hade hämtats från olika delar av världen.

Vy från Köpenhamn

Flera av de saker som var bygga med Lego var överraskande stora. Ett höghus var över 3 meter högt.

Höghus i Lego

Endast med närbild syns det tydligt att saker är byggda med Lego

Förutom det byggt med Lego så hade man attraktioner och utställningar som påminde om det som finns på Eurodisney. T.ex. visade man 3D filmer på båda ställena. Filmen på Legoland var dock bättre för tekniken bakom den var modernare. Vi fick glasögon med polariserat glas. Filmen visar bilderna växelvis för höger och vänster öga men s fort att det inte märks. Tittade också på en utställning innan jag åt en stor pastarätt med lax. Någon berg och dalbana eller liknande attraktioner åkte jag inte då köerna var på 15-20 minuter till alla dem. Åkte iväg från campingen i Billund ca 15.30. Gjorde en egen rutt för att hitta igen cykelspår 3 vilket jag också gjorde. Tog av från den då jag skulle till campingen Rörbaek sö. En camping med fiske som specialitet. 

Dagsetapp ca 60 km

 

2003-08-03

Mycket kall natt på gränsen till frost! Frös större delen av natten och sov därför dåligt.

Packar cykeln efter den kalla natten på Rörbaek sös camping

Cyklade iväg för att hitta cykelspår 3 igen. Hittades i Kollemorten. Följde den till Viborg. Stannade och åt en hamburgertallrik, den enda på färden då hamburgare inte är min favoriträtt. Men efter att ha ätit pizza dagarna innan behövdes något annat. Följde cykelspår 3 som kryssade sig förbi Viborg via vägar i dess utkant så Viborg såg jag nästan ingenting av. Kom fram till Vammen där jag tog ut pengar då det gått en hel del pengar i Legoland och campingens restaurang. Åkte till Vammens camping. Medan jag letade tältplats så kom en holländare på sin liggcykel fram till mig. Han bodde redan på campingen med sin fru och använde liggcykeln för dagsturer. Slog upp mitt tält i närheten av dem och var sedan och fikade hos det holländska paret. Det visade sig att frun var bättre på engelska än mannen. Olika länders vägar och geografi diskuterades. Bland annat de urusla danska grusvägarna av vilken en gick till denna camping. Tog och tvättade cykelkläderna och handdukarna. Torktumlaren på denna camping fungerade dåligt. Fick lägga ut handdukar och cykelkläder på tältsnörena för att de förhoppningsvis skulle torka på morgonen.

Dagsetapp ca 80 km

 

2003-08-04

Kall natt men sov bättre för nu hade jag tagit på mig alla kläder som var torra. Kände mig dock klumpig i alla dessa kläder. Cykelkläderna och handdukarna hann inte torka nämnvärt. Fick packa ned blöta handdukar och ta på mig blöta cykelkläder. Dagen tur fortsatte i sol på cykelspår 3. Den gick bitvis på usla danska grusvägar. I Arden tappade jag bort cykelspår 3. Skyltarna var försvunna troligen beroende på att man där höll på att bygga om i stort sett alla vägar som fanns i dess centrum. Därför tog  jag bättre vägar från Arden. De bättre vägarna gjorde att färden gick fortare. Hittade 3:an igen men tappade bort den igen. Skyltningen av 3:an r bitvis dålig. En översyn av skyltningen skulle nog vara behövligt. Vissa skyltar är så blekta att de är nästan oläsliga. Kom ca 17:30 till Ålborg. Flöjde cykelspår 12 som skulle gå till campingen. 12:an gick dock nära södra kusten längs ibland mycket smala stigar. Efter ett tag svängde jag av från den mot den större vägen. Så fort jag kom ut mot den så låg campingen där. Flera långfärdscyklister campade där. I min närhet en svensk från Stockholm och två tyskar. Stockholmaren visade sin cykel som han cyklat på i Danmark när den var ny. Han fick 26 ekerbrott under den färden!! Hjulen var felaktigt byggda. Efter att låtit en som kunde bygga hjul ekra om hjulen hade han inte haft något ekerbrott efter det.

Campingen i Ålborg med mitt tält och stockholmarens tält i bakgrunden.

Dagsetapp ca 80 km

 

2003-08-05

Tog det lugnt på morgonen då jag skulle cykla endast 6 mil till Dronninglunds slott där jag hade reserverat ett rum och man fick vara på rummet tidigast 14:00. Såg de tyska grabbarna packa sina cyklar. Det var imponerade mycket de hade med sig och stor plats tog det också. Jag tyckte jag hade stor packning men jämfört med dem låg jag i l. De skulle dessutom hinna 30 mil på tre dagar. När jag startade dagens färd så fortsatte jag på cykelspår 3 som går förbi Dronninglunds slott. Många riktigt usla grusvägar och stigar på etappen gjorde att det tog längre tid än beräknat. Kom ca 15:30 till slottet.

Dronninglunds slott

Fick parkera cykel p slottets borggrd.

Cykeln på borggården

Duschade långsamt nu när man slapp myntautomaterna. Dronninglunds slott ligger 2 km från samhället Dronninglund och det finns i stort sett inget mer än slottet och några villor. Gick runt slottet och fotograferade. På kvällen åt jag på slottets restaurang en god middag "sommertillbud" fr 175 DDK, oxfilé med dagen potatis och en efterrätt, kokostårtbit med chokladtäcke och grädde. Ångrade sedan att jag inte åt en trerättersmiddag i stället då den hade gått ned utan vidare. Visserligen hade det gått på minst 300 DDK men den hade jag råd med då de hade gått mycket mindre pengar än beräknat under denna cykelsemester.

Dagsetapp ca 65 km

 

2003-08-06

Sov lite dåligt då det var varmt på rummet. Åkte från Dronninglunds slott och orienterade mig på mindre vägar till Fredrikshavn. När jag närmade mig Fredrikshavn så stannade jag på en rastplats för att dricka och ta några kort. Då kom ett tyskt par fram till mig och frågade mig om cykel.

Det tyska paret

Jag kunde berätta att den var gjort i Tyskland. Kom till Nordstrands camping redan 13:30, den enda 4-stjärniga campingen under resan. Tvättade allt som behövdes. Äntligen en fungerade torktumlare. Den andra på denna cykelsemester. Tydligen är det de stora modellerna som klara att torka torrt även olika material som bomull och konstfibrer. Det hade en välkomsterbjudande att få en valfri amerikans pizza för 49 DDK. Pizzan var tjock som de amerikanska ska vara men lika stor som en vanligt pizza så den blev problematiskt att få i sig den. Det gick hel enkelt inte. Efter att ha ätit 3/4 delar av den var jag rejält mätt. Lade mig tidigt vid 22-tiden. Fick gå på toa vid 4-tiden p morgonen. Ett regn som varade ca en timme började precis efter jag kommit tillbaka till tältet.

Dagsetapp ca 50 km

 

2003-08-07

Cyklade till färjehamnen och ställde mig i bilkön med min cykel i fil 14 för att vänta på båten som skulle gå 9:45. Såg att några cyklister fick komma ombord på båten från fil 1. Frågade en hamnanställd om jag skulle göra samma sak. Han sa att jag skulle ställa mig i fil 1 och vänta tills han vinkade in mig. Han gjorde det och jag ställde cykel på samma ställe som de andra. Satte mitt gula band på cykel och gick ut i båten och satte mig att vänta på avgång. Jag hann tänka att det kanske inte var rätt båt nr de kallade på mig. Mycket riktigt jag var på fel båt. Den jag var på gick till Oslo. Hamnarbetare ledde mig tillbaka till biljettluckan där de bokade om mig till nästa båt till Göteborg. Fick tillbaks en del pengar då den biljetten var billigare. Försökte hitta någonstans att äta i Fredrikshavn medan jag väntade på båten som skulle gå 12:45. De var dock för tidigt på morgonen då de var stängda alla matställen som jag hittade. Åkte tillbaka till hamnen för att vänta på båten. De var jag inte ensam om att göra. Det var över 30 personer som gjorde det trots att det var över en timme innan båten skulle gå. Vi var bara två cyklister som skulle ombord på denna båt. Jag och en tjej som verkade var ute på en dagstur med tanke på den lilla packningen hon hade med sig. Cyklister och långtradare åker ombord samtidigt.

På båten till Göteborg

12:50 lämnade båten Fredrikshavn. Färden skulle ta drygt 3 timmar. Beställde en laxrätt på båten och fick den på en gång. Det var imponerade snabbt. Att det var en kallrätt bidrog till det. Gick omkring p båten. Fikade ca 1,5 timme efter maten. Vi var många som stod i restaurangens fönster i fören på båten och tittade när den seglade in i Göteborgs hamn. Så lämnade vi cyklister och långtradarna båten. Skyltningen av cykelbanorna i Göteborg är föredömlig så jag hade inga som helst svårigheter att hitta till mina släktingar från hamnen. När cykelsemestern väl var över så var jag så glad att jag klarat den utan att få ont i nacken eller ryggen att jag hade svårt att ta mig före något på över 2 timmar.

Dagsetapp ca 10 km

Epilog

Den lyckade cykelsemestern har gjort att man fått blodad tand. Om allt går som jag tänkt mig blir det en färd även nästa år.

Flöjande är drömcykelsemestrar:

  1. Nordsjörutten 600 mil Sverige - Norge - Skottland - England - Holland - Tyskland - Danmark - Sverige

  2. Skellefteå - Sevilla via Danmark, Tyskland, Holland, Frankrike, Spanien.  Ca 460 mil.  (Planerad tidigare 1992 då världsutställningen var i Sevilla)

  3. Tvärs över USA. New York - Seatle  

Men troligen blir det kortare cykelsemestrar den närmaste tiden.