1987 - oväntade lågtryck

Hem Upp 1987 - oväntade lågtryck 1988 - Stockholm-Göteborg 1992 - kaotiskt packande 2003 - Danmark på liggcykel 2004 - Tyskland 2005 - Sverige - Finland 2006 - Storbritannien 2007 - Kulturcykelsemester 2008 - Två turer 2009 - Norge 2010 - Beredskap 2012 - Kallt väder 2014 - Kort resa

Rutten

Stockholm-Skellefteå

Min allra först cykelsemester präglades av att de regnade varenda dag utom den sista!

Cykeln jag hade då var en Nishiki. Resan startade på Arlanda. Cykel flög från Skellefteå till Arlanda och jag själv åkte nattbussen då denna kombination blev det allra billigaste sättet att komma till Stockholm. På nattbussen satt jag och funderade om allt kommit med. Då kom jag på att jag saknade bestick och en tallrik.

Redan vid starten upptäckte jag att växelörat hade blivit böjt vid flygtransporten då växlarna inte gick som de skulle. Efter en justering av växeln cyklade jag till Uppsala i regn. Hade tänk träffa några kusiner där men fick inte tag i någon av dem den dagen. Handlade lite mat och letade sedan reda på närmaste camping och slog upp mitt tält där.

Första campingen Fyrishov Stugby och Camping i Uppsala

Skurar nästa dag där färden gick till Avesta. Motvind. Det var här jag upptäckte att om vägen är backig så har man inte motvind i uppförsbacken. Just innan Avesta ligger Krylbo.

Krylbo

Ny campingplats i Avesta. Campingen i Avesta hade nyligen fått några nya byggnader. Sol och uppehållsväder medan jag bodde på den campingen.

Följande dag gick färden mot Borlänge och Falun. Skurar under dagen. Ringde en cykelreparatör i Falun som skulle titta på det krokiga växelörat. Upptäckte i Borlänge att den karta jag hade med i skala 1:250000 var för grov för att man skulle hitta cykelvägen till Falun. Fick fråga mig fram och blev försenad. Kom till cykelreparatören i Falun just innan stängningsdags. Han försökte rikta växelörat men lyckades inte helt då de verktyg som han behövde för det var utlånat. Övernattade i Falun bredvid skidanläggningen.

Camping i Falun vid skidanläggningen

Regn nästa dag på morgonen. Färden forstsatte mot Rättvik. Sol när jag kom fram till Rättvik. Minns inte vad jag titta på där mer än omgivningarna. Fortsatte sedan norrut och jag campade någonstans norr om Rättvik.

Även nästa dag regnade det. Färden gick till Edsbyn där jag träffade släktingar. Stannade där en dag.

Från Edsbyn gick färden mot Bollnäs. Skurar. Från Bollnäs svängde jag norrut på vag 83. Mycket trafik på vägen. Såg ett par som också var på cykelsemester. Svängde till slut av från väg 83 till en parallellväg. Ett stort misstag. Det pågick vägarbete på den. Asfalten var borta och vägen bestod av grovt grus. Efter att ha hoppat omkring på detta grova grus svängde jag tillbaka på väg 83 mot Ljusdal. Svängde österut mot Delsbo. På campingen där träffade jag på paret jag sett under dagen. De visade sig att de var från Bern i Schweiz.

Paret från Bern i Schweiz

De hade varit på väg till Jokkmokk men så hade han blivit förkyld så nu skulle de till Sundsvall och åka tåg tillbaka. Som svensk undrade jag varför de ville till Jokkmokk. Det var det närmaste samhället norr om polcirkeln. De hade tagit kort av de svenska trafikljusen för cyklister. Några sådan fanns inte i Schweiz. Det skulle visa bilderna för de styrande i deras kommun i Bern.

Det schweiziska paret hade helt identiska cyklar vilket gjorde att de lätt höll samma fart.

Nästa dag följdes vi åt. Mulet och lätt regn. Mer kuperad terräng så medelhastigheten sjönk. Vi tog in på en camping några mil söder om Sundvall. När jag packade upp tyckte det var skojigt att jag hade handskar med mig. De behöver man väl inte på sommaren.

Ny dag. Mulet, nordlig vind och ca 12-13 grader. Nu undrade inte schweizarna längre varför jag hade handskar med mig. Vi cyklade vidare mot Sundsvall på småvägar. När vi nått toppen av ett berg på en skogsväg så såg man skog åt alla håll så lång man såg. Jag fråga då schweizarna vad det såg i Sverige då det var mest skog överallt. Då sa det att det var bättre med en skog av träd än en skog av bilar. Vi skiljdes under dagen i Sundsvall och jag fortsatte norrut. Tog in på en camping just norr om Sundvall. Fick använda spritköket för första gången då campingen inte hade något kök.

Fortsatte i mulet väder med en del regn. Träffade på två Jugoslaver som var på väg till Nordkapp. När jag träffade på dem hade de cyklat 330 mil. Det mest förbluffande var deras packning, En liten väska på pakethållaren. Men var övernattar ni frågade jag. I stugor som finns längs vägarna svarade de. Då jag hade varit till Nordkapp så insåg jag att deras färdsätt skulle stöta på problem. Antalet stugor norrut, särskilt norr om Kiruna glesnar snabbt. Eftersom jugoslaverna hade mycket mindre packning än jag så kunda jag inte hålla deras tempo och de försvann efter ett tag. Kom till en camping vid Skuleberget.

Skuleberget i för denna cykelfärd typiska väder. Mulet.

När jag skulle slå upp tältet sa en kvinna att jag inte skulle slå upp tältet där jag tänkt mig för det skulle bli en pöl där om det började regna.

Kontinuerligt regn nästa dag. Cyklade vidare och fick punktering. En cyklist som just då kom förbi hjälpte till att sedan skjutsa mig till en OK mack för att köpa nytt däck. Fortsatte vidare i regnet. Tog in på en camping. Lyssnade på vädret i radion på kvällen att de skulle bli klart nästa dag.

Vaknade näst dag och tittade ut. Mulet. Lyssnade på vädret i radion på morgonen. Ett oväntat lågtryck hade bildats under natten i södra Norrland. Detta var droppen!! Nu cyklar jag dag och natt hem. Denna idé tog vädret ur hågen. En kraftig nordlig vind började blåsa. Till slut blåste det så kraftigt att man inte rullade i nedförbackarna utan att trampa. Det blev den jobbigaste dagen under hela cykelsemestern och kortaste dagsetappen 6 mil. Utpumpad slog jag upp tältet på en camping söder om Örnsköldsvik och hörde vinden yla i träden under natten och regnet trumma mot tältduken.

Följande dag hade vinden mojnat. Cyklade till Umeå. Lätt regn under dagen. Övernattade på Umeås camping som helt saknade mynt automater.

Cyklade hem till Skellefteå nästa dag. Mulet. Söndag. Den hamburgerkiosk jag trodde fanns i Lövånger visade sig inte existera. Fick handla lite choklad på OK macken. Detta var enda dagen utan regn!

Hemma. Mulet men inget regn.